مباحثه، تالار علمی فقاهت

نسخه‌ی کامل: دلیل حرمت مشاهده فیلمهای مبتذل
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
ما از مذاق شارع  حرمت مشاهده افلام خلاعیه را از روی شهوت کشف می‌‌کنیم. مفاسد نوعی که مترتب است بر انتشار این فیلم‌های مبتذل که بسیاری از جوان‌ها و نوجوان‌ها را به انحراف اخلاقی کم یا زیاد کشانده است که عرف این مفسده را کمتر نمی‌داند از مفسده نظر بشهوة به خود زن در حالی که هیچ خوف وقوع در زنا با او را ندارد مثل اینکه زن متشخصی است احتمال ندارد که بخواهد این جوان با او ارتباط نامشروع برقرار کند اما زن زیبایی است، نگاه شهوت‌آمیز به او حرام است، ‌مفسده دارد. خب نگاه شهوت‌آمیز به این فیلم‌های مبتذل که به نظر عرف مفسده‌اش بیشتر است. لااقل اگر این مطلب منشأ فتوی به حرمت نشود منشأ احتیاط واجب می‌‌شود. و این‌که جرأت بکند انسان و فتوی به حلیت بدهد بسیار کار سختی هست.
ولی نگاه کردن و مطالعه کردن کتاب‌های مشتمل بر داستان‌های مثیر شهوت اگر خوف وقوع در حرام را نداشته باشد اثبات حرمت خیلی مشکل است. و لذا مرحوم آقای گلپایگانی با این‌که خیلی محتاط بود فتوی نمی‌داد، می‌‌گفت بهتر است اجتناب بشود از خواندن این داستان‌های مثیر یا فکر مثیر شهوت. آقای خوئی و ‌آقای سیستانی هم فتوی به عدم حرمت داده اند و لذا راجع به مطالعه قصص خلاعیه از روی شهوت یا تفکر در قضایای شهوت‌انگیز اگر خوف وقوع در حرام نباشد نمی‌شود فتوی به حرمتش داد. بعید نیست که حلال باشد.
فقه محرمات 23/12/96
به نظر میرسد حرمت نگاه به نامحرم مسلمان به جهت احترام اوست ولذا نگاه به زن کافره حرام نیست بنابر این مفسده نوعیه علت مستقل برای حرمت نمی باشد
بسیار از آقای شهیدی عجیب است فتوای به جواز به مطالعه داستان های مثیر شهوت. از طرفی ایشان فتوای به حرمت دیدن صحنه های مبتذل می کنند به استناد مذاق شریعت و اینکه عرف مفسده دیدن این فیلم ها را بیشتر می بیند و باعث انحراف جوانان می دانند در حالیکه همین عرف مفسده خواندن اینگونه داستان ها را هم بیشتر از نگاه به یک نامحرم می داند و بر اهل فن مخفی نیست فساد عظیم مطالعه داستان های مثیر شهوات خصوصا اگر همراه با نقل حرام باشد. گذشته از این مطلب کسی که با روایات مانوس باشد به قرائنی دست می یابد که فتوای به جواز مطالعه داستان های سکسی بسیار مشکل است بر عکس ادعای حضرت استاد. از جمله قرائن می توان به روایاتی که برای اثبات بعضی حرام ها به آیۀ شریفه و ما خلقنا السماء و الارض لاعبین . روایات ذم از لغویات و لهویات خاص تعلیلات موجود در روایات حرمت زنا و غیره نام برد البته نمی خواهم به تک تک این ادله به تنهایی استناد کنم اما آنچه از نظر حقیر مسلم به نظر می رسد عدم جواز این عمل است وجدان متشرعه هم بر جواز نیست. احتمال می دهم در نقل از استاد اشتباهی رخ داده باشد و مراد ایشان درست تفهیم نشده است.
استاد فرمودند فقها متعددی به این مساله فتوا داده اند
البته علت حرمت نگاه اثاره شهوت است ولی علت حرمت مطالعه معلوم نیست همین امر باشد
(11-ارديبهشت-1397, 15:35)مومن نوشته: [ -> ]استاد فرمودند فقها متعددی به این مساله فتوا داده اند
البته علت حرمت نگاه اثاره شهوت است ولی علت حرمت مطالعه معلوم نیست همین امر باشد

استاد شهیدی فرموده اند که فقهای متعددی به این مسأله فتوا داده اند به نظرم مطالعه متن کامل و بدون سانسور ترجمه فارسی کتاب زهرالربیع اثر سید نعمت الله جزایری می تواند مصداقی از آن فقها باشد.

لینک دانلود متن ترجمه فارسی بدون سانسور (چاپ قبل از انقلاب) کتاب زهرالربیع

https://archive.org/download/tarjome-zoh...20rabi.pdf

برای دانلود اینجا را کلیک کنید