مباحثه، تالار علمی فقاهت

نسخه‌ی کامل: ابطان سند محوری محض
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
استاد در تاریخ 11 مهر سال 97 فرمودند:

اصل عقلایی بر این است که سند را محور اصلی قرار نمی دهند و به صرف مخدوش بودن سند، کل کلام را کنار نمی گذارند.

یکی از شواهدی که این اصل عقلایی را تأیید می کند روایتی است که در آن چنین وارده شده است: «سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع- عَنِ اخْتِلَافِ الْحَدِیثِ یَرْوِیهِ مَنْ نَثِقُ بِهِ وَ مِنْهُمْ مَنْ لَا نَثِقُ بِهِ قَالَ إِذَا وَرَدَ عَلَیْکُمْ حَدِیثٌ فَوَجَدْتُمْ لَهُ شَاهِداً مِنْ کِتَابِ اللَّهِ أَوْ مِنْ قَوْلِ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ إِلَّا فَالَّذِی جَاءَکُمْ بِهِ أَوْلَى بِهِ»
 
در این روایت راوی سؤال می‌کند که اگر دو راوی با هم اختلاف داشتند و یکی موثوق به بود و دیگری خیر، به کدام عمل کنیم؟ اگر مشی سندمحوری مورد لحاظ قرار گیرد باید بگویند اصلا این دو تعارضی ندارند، آن روایتی را که غیر ثقه نقل کرده است کنار بگذار؛ ولی می‌بینیم که حضرت چنین پاسخی را مطرح نمی‌کنند بلکه ما را به مفاد روایت رهنمون می‌کنند. پس حضرت هم این اصل عقلایی را تأیید می‌کنند.
معنای «فَالَّذِی جَاءَکُمْ بِهِ أَوْلَى بِهِ» چیست؟
ظاهرا معنایش این است که روایت فقط به درد راوی می خورد و حجیت برای ما ندارد
(12-بهمن-1397, 17:48)سید محسن حائری نوشته: [ -> ]معنای «فَالَّذِی جَاءَکُمْ بِهِ أَوْلَى بِهِ» چیست؟

سلام
آیا این سؤال اشاره به اشکالی در ذهن شما دارد یا اینکه صرفا استفهام است؟
اگر اشکال است مقداری توضیح بفرمایید.
استفهام است.
دلالت حدیث برای حقیر روشن نیست، لذا ردا و اثباتا نمی‌توانم نظری بدهم. چه بسا با روشن شدن دلالت حدیث، اشکالی به نظر برسد.
سلام و درود
سند این روایت کجا هست؟