مباحثه، تالار علمی فقاهت

نسخه‌ی کامل: وجه حمل روایات تحلیل خمس توسط مشهور و تامل در آن
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
مشهور فقها روایات حلیت خمس را بر اموالی حمل کرده که بوسیله خرید یا هبه و امثال آن از دست غیر شیعیان (و مرحوم خویی به انضمام شیعیانی که خمس نمی دهند) از دست این ها به مومنی برسد. خمس این اموالی که خریداری شده، برای ائمه بوده است.ائمه به گفته مشهور این حقشان را بر شیعیان بخشیده اند. (البته این خمس ابتدایی است که حلال گشته.اگر سال بگذرد و ربح کسب به حساب آید، از آن جهت خمس به آن تعلق می گیرد)
اما مالی که انسان خودش به دست می آورد و سود تجارتش می شود و ... خمسش را باید بدهد.
این وجه جمع مشهور و آقای خویی است.
صرف نظر از شاهد جمع های ضعیفی که بر این قول ذکر می کنند، این جمع به نظر بنده با دو روایت 4 و 5 باب وجوب خمس در وسائل تعارض دارد.بنابر جامع فقه مشکل سندی ندارد البته علی التحقیق بر یک راوی اش.
این دو روایت این است: عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فِي حَدِيثٍ قَالَ: لاَ يَحِلُّ لِأَحَدٍ أَنْ يَشْتَرِيَ مِنَ اَلْخُمُسِ شَيْئاً حَتَّى يَصِلَ إِلَيْنَا حَقُّنَا.

عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ: مَنِ اِشْتَرَى شَيْئاً مِنَ اَلْخُمُسِ لَمْ يَعْذِرْهُ اَللَّهُ اِشْتَرَى مَا لاَ يَحِلُّ لَهُ.
بر فرض صحت سند این دو روایت، آیا وجه جمع مشهور باطل می گردد؟