مباحثه، تالار علمی فقاهت

نسخه‌ی کامل: جواز لمس بدن بیمار نامحرم با دستکش
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
مرحوم تبریزی فرموده است پزشک و پرستار می تواند با دستکش پزشکی بدن بیمار نا محرم را لمس کند.
استاد قایینی می فرمایداصل در این مسأله نصوصی است که در مقام وارد شده است.مثلا« قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع هَلْ يُصَافِحُ الرَّجُلُ الْمَرْأَةَ لَيْسَتْ بِذِي مَحْرَمٍ فَقَالَ لَا إِلَّا مِنْ وَرَاءِ الثَّوْبِ»در این روایات آمده است که مصافحه با نامحرم جایز نیست مگر اینکه پارچه ای حائل شده باشد. اگر بخواهد لمس با دستکش پزشکی جایز باشد باید عنوان پارچه بر آن صدق کند، لکن عنوان ثوب به معنای پارچه، بر این دستکش های پلاستیکی صادق نیست و الغاء خصوصیت نیز امکان ندارد به این دلیل که ممکن است گفته شود پارچه خصوصیت دارد زیرا اجازه نمی دهد گرمای بدن احساس شود و حس مباشرت صورت نمی گیرد. ولی در دستکش پزشکی که از جنس پلاستیک بسیار نازک هستند چنین خصوصیتی وجود ندارد. پس کلام مرحوم تبریزی قابل التزام نیست و لمس با دستکش های پزشکی جایز نیست.درس فقه98/10/4
 
دستکش های پزشکی دو جور است نازک و کلفت دارند .
پارچه ها نیز گاها نازک هستند و مطلق پارچه ها در روایت جایز دانسته شده است در روایت .
اینها قرینه نمی شود برای الغای خصوصیت از پارچه ؟
(12-اسفند-1398, 20:48)as937183 نوشته: [ -> ]دستکش های پزشکی دو جور است نازک و کلفت دارند .
پارچه ها نیز گاها نازک هستند و مطلق پارچه ها در روایت جایز دانسته شده است در روایت .
اینها قرینه نمی شود برای الغای خصوصیت از پارچه ؟

مراد از دستکش های پزشکی که جواز لمس وجود ندارد دستکش لاتکس است و دستکش هایی که مانند دستکش ظرفشویی باشد تحت حکم حرمت لمس نمی اید. ث.ب حتی اگر نازک باشد طبق اطلاق این روایت مانع ندارد.
البته باید در نظر داشت که احساس گرما و .... از بدن نامحرم علت حکم است یا تماس داشتن با بدن نامحرم ملاک و علت است. اگر تماس باشد که فرقی بین انواع دستکشها نیست و اگر احساس گرما و .... باشد که خیلی از دستکش های غیر پزشکی هم همین خصوصیت را دارد که احساس گرما و .. از بدن نامحرم میشود.