مباحثه، تالار علمی فقاهت

نسخه‌ی کامل: تعیین کننده قاضی در دعاوی
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
مرحوم خویی فرموده است:ولایت بر تعیین قاضی بر عهده مدعی است ایشان استشهاد کرده به جریان انبیاء که اگر کسی ادعای نبوت کرد مردم حق طلب معجزه دارند ولی حق ندارند بگویند چه معجزه ای باید بیاوری و نوع معجزه را خدا تعیین می کند فقط باید معجزه بودن آن نزد مردم ثابت شود. به همین خاطر وقتی بعضی از معاندین طلب معجزه خاصی می کردند ایشان می فرمودند که تعیین نوع معجزه با شما نیست. ﴿وَ لَنْ نُؤْمِنَ لِرُقِيِّكَ حَتَّى تُنَزِّلَ عَلَيْنا كِتاباً نَقْرَؤُهُ قُلْ سُبْحانَ رَبِّي هَلْ كُنْتُ إِلاَّ بَشَراً رَسُولا
استاد قایینی می فرماید قیاس ما نحن فیه به بحث معجزات انبیاء، قیاس مع الفارق است. اینکه در باب نبوت، ولایت تعیین نوع معجزه با مدعی است کلام صحیحی است ولی به بحث ما ربطی ندارد. تفاوت بحث معجزه با ما نحن فیه این است که در معجزه حقیقت امر، واحد است و آن امر واحد این است که این شخص یا پیامبر است یا پیامبر نیست؛ این واقعیت از هر راهی ثابت شود دیگران ملزم به پذیرش آن هستند. اما در باب قضا کاری به واقعیت نداریم بلکه دنبال حجت هستیم و در این باب حجت متعدد است. مثل اینکه دو مجتهد مساوی وجود داشته باشد که شخص در عمل به فتوای هر کدام که بخواهد مخیر است و به هر کدام که عمل کرد همان حجت است و کاری ندارد که در واقع نظر کدام یک صحیح است.درس فقه12/11/98