مباحثه، تالار علمی فقاهت

نسخه‌ی کامل: فتوای شهید در بحث تروک نسبت به حکم خنثی
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
با سلام آیا کسی هست به بنده بگوید چرا شهید در تروک الاحرام بعد از حکم به حرمت تغطیه الراس للرجال و تغطیه الوجه للنساء فرموده اند« و يتخير الخنثى بين وظيفة الرجل و المرأة فتغطي «7» الرأس، أو الوجه، و لو جمعت بينهما كفرت»الروضة البهية في شرح اللمعة الدمشقية (المحشى - كلانتر)، ج‌2، ص: 243
اشکال بنده:چرا ایشان قائل به احتیاط حیث یمکن نشده اند؟
بسم الله الرحمن الرحیم
    در اینجا دو حکم مورد بحث است: الف)حکم خنثی در مورد تغطیه الراس، ب)حکم خنثی در مورد تغطیه الوجه، که کلام مرحوم شهید ره در هر دو بر اساس مباحث علم اجمالی است.
    قبل از ورود به جواب این تذکر لازم می باشد که احکام خنثی به عنوان یکی از فروع علم اجمالی در فرضی بررسی می شود که خنثی فی الواقع یا زن است یا مرد، نه طبیعت ثالثه.
    بحث الف) در این حالت یا خنثی فی الواقع زن است که باید سرش را بپوشاند و یا فی الواقع مرد است که حرام است سرش را بپوشاند؛ فلذا یک دوران بین محذورین ایجاد می شود و حکم این حالت نیز تخییر است.
    بحث ب) در این فرض یا خنثی فی الواقع زن بوده که نباید صورتش را بپوشاند و یا فی الواقع مرد می باشد که وظیفه ی الزامی ای در این مورد ندارد؛ فلذا در اصل توجه تکلیف الزامی به او شک می کنیم که مقتضی اجرای برائت است.
    در عبارت نیز مرحوم شهید ره همین مطلب را فرموده اند ولکن باید دقت داشت مرادشان از عبارت«فتغطی الراس او الوجه» بدین نحو است: [حال که در بحث تغطیه الراس مخیر شد و در بحث تغطیه الوجه هیچ تکلیف الزامی ای نداشت]، پس یا باید به صورت وجوبی سرش را بپوشاند(در فرض اختیار حکم النساء) و یا می تواند وجهش را بپوشاند(در فرض اختیار حکم الرجال).
والسلام علیکم و رحمه الله.
همانگونه که sarbaz059 توضیح دادند، بله شهید هم قائل به احتیاط شد. و احتیاط آن به پوشیدن هر دو نیست بلکه به انتخاب یکی از احکام زن یا مرد است.
چرا که اگر هر دو را بپوشاند یا هر دو را باز بگذار قطعاً خلاف واقع عمل نموده است.