با سلام
آیا روایت الصابئون قوم لا مجوس و لا يهود و لا نصارى و لا مسلمون، و لكنهم يعبدون الكواكب و النجوم. ذکر شده در کتاب تفسیری علی بن ابراهیم روایت مسندی می باشد؟ ثانیا اعتبار این روایت تا چه حدی است؟ ثالثا اعتبار کتاب علی بن ابراهیم قمی تا چه میزانی است؟
(15-دي-1399, 11:23)یا سلام نوشته: [ -> ]با سلام
آیا روایت الصابئون قوم لا مجوس و لا يهود و لا نصارى و لا مسلمون، و لكنهم يعبدون الكواكب و النجوم. ذکر شده در کتاب تفسیری علی بن ابراهیم روایت مسندی می باشد؟ ثانیا اعتبار این روایت تا چه حدی است؟ ثالثا اعتبار کتاب علی بن ابراهیم قمی تا چه میزانی است؟
در خصوص سوال سوم استاد سید محمد جواد شبیری معتقدند این کتاب برای علی بن ابراهیم نیست بلکه برای علی بن حاتم قزوینی است و تمام مطالب آن برای علی بن ابراهیم نیست برخی موارد در این کتاب تعبیر شده رجع الی تفسیر علی بن ابراهیم.مقام معظم رهبری نیز راجع به صابئین بحث فقهی کردند که در نرم افزار جامع فقه موجود است
(15-دي-1399, 11:23)یا سلام نوشته: [ -> ]با سلام
آیا روایت الصابئون قوم لا مجوس و لا يهود و لا نصارى و لا مسلمون، و لكنهم يعبدون الكواكب و النجوم. ذکر شده در کتاب تفسیری علی بن ابراهیم روایت مسندی می باشد؟ ثانیا اعتبار این روایت تا چه حدی است؟ ثالثا اعتبار کتاب علی بن ابراهیم قمی تا چه میزانی است؟
با توجه به اینکه این روایت در منابع حدیثی دیگر نیامده اعتبار این روایت بازگشت می کند به اعتبار کتاب علی بن ابراهیم و برای اعتبار این کتاب رجوع کنید به
اینجا