30-آبان-1400, 08:40
برخی روایات در مقام بیان موضوع ثبوتی حکم است که از آن تعبیر به نصوص مرتبط با جعل می شود اما برخی نصوص طرق و اماراتی هستند برای کشف همان موضوع ثبوتی و نباید حیطه ی این دو را با یکدیگر اشتباه گرفت.به عنوان مثال در روایت محمد بن قیس عن علی علیه السلام اذا رایتم الهلال فافطروا او شهد علیه عدل من المسلمین و ان لم تروا الهلال الا من وسط النهار و آخره فاتموا الصیام و ان غم علیکم فعدوا ثلاثین لیله ثم افطروا
این روایت مرتبط با ظرف امتثال است و شارع خواسته اعمال عباد را مدیریت کند و ضوابطی برای ظرف امتثال مشخص کند یکی از قرائن آن غم علیکم است بعید نیست روایت معروف صم للرویه و افطر للرویه نیز از همین باب باشد و رویت داخل در موضوع ثبوتی نباشد بلکه در ظرف امتثال و فضای سوال قاسانی از یوم الشک شارع اینگونه امر روزه را مدیریت کرده است.
این روایت مرتبط با ظرف امتثال است و شارع خواسته اعمال عباد را مدیریت کند و ضوابطی برای ظرف امتثال مشخص کند یکی از قرائن آن غم علیکم است بعید نیست روایت معروف صم للرویه و افطر للرویه نیز از همین باب باشد و رویت داخل در موضوع ثبوتی نباشد بلکه در ظرف امتثال و فضای سوال قاسانی از یوم الشک شارع اینگونه امر روزه را مدیریت کرده است.