مباحثه، تالار علمی فقاهت

نسخه‌ی کامل: استصحاب استقبالی در نظر آیت الله شبیری زنجانی معتبر است؟؟!!
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
جریان استصحاب به نسبت آینده در مواردی که الآن به چیزی یقین دارد و در استمرار آن در آینده شک دارد، محل اختلاف و مناقشات بسیار است
اما آیت الله زنجانی این استصحاب را پذیرفته و نه تنها هیچ اشکالی را بدان وارد نمی دانند بلکه در تقریب آن می فرمایند:
با توجه به ارتباطی بودن روزه و شرطیت طهارت از حیض برای وجوب تا مغرب شرعی، معمول فقها بنابر صحت جریان استصحاب استقبالی، در مورد زنی که در ماه مبارک در اول صبح پاک است و به واسطه احتمال حیض شدن در خلال روز، شک دارد، و نتیجتاً شک خواهد داشت که آیا گرفتن روزه برای او واجب است یا نه، فرموده‌اند: باید روزه بگیرد. زیرا امر متیقنی که طول و قصر عمر آن مشکوک است، مشمول دامنه (لاتنقض الیقین بالشک) است.
درس خارج فقه۱۳۸۲/۱۱/۲۶
این مورد نمیشه از صغریات قاعده اشتغال در فرض شک در قدرت باشه؟
به نظرم اشکال شما در شک در استطاعت تا آخر حج یا شک در سلامت تا آخر روزه، وارد است و در چنین مواردی اگر هم استصحاب جاری نباشد، شک در قدرت است و باید احتیاط کرد
اما در اشتراط وجوب صوم به خلو حیض، خلو حیض شرط است و این ربطی به شک در قدرت ندارد
با التفات به نکته شما از محضرتان سوال پرسیدم، آیا در موارد شک در شرط هم همان اشتغال در شک در قدرت جاریست یا نه؟
بعید نیست همان نکته شک در قدرت در شک در شرط هم بیاید، و عقلاء در مثل صوم با شک در حیض شدن هم احتیاط رو لازم بدونن.
بخصوص اینکه نکته و دلیل اشتغال هم متفاوت هست، مثلاً اگه قاعده مقتضی و مانع دلیل باشه در این صوم هم میاد. که یکی از اعزه توی همین تالار نقل کرد که آیت‌الله شبیری حفظه‌الله تعالی قاعده رو پذیرفته.