مباحثه، تالار علمی فقاهت

نسخه‌ی کامل: معنای عدم سماع حریز از امام صادق
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
برخی از اساتید راجع به این عبارت کشی محمد بن مسعود، قال: حدثني محمد بن نصير، قال: حدثني محمد ابن عيسى، عن يونس، قال، لم يسمع حريز بن عبد اللّه من أبي عبد اللّه عليه السّلام الا حديثا أو حديثين‏،(کشی ج۲ص۶۸۰)فرمودند معنای کلام کشی این است که حزیر مستقیم سماع نکرده است نه اینکه روایت از امام صادق یک یا دو حدیث داشته باشد. لم یسمع مساوی لم یرو نیست
لطفا مرادتان را توضیح دهید. اول نوشته اید که مستقیم سماع نکرده که مشعر به این است که می خواهید بفرمایید با واسطه سماع کرده که خب این چیزی را حل نمی کند ولی در ذیل که نوشته اید لم یسمع مساوی لم یرو نیست گویا می خواهید بفرمایید که از غیر طریق سماع، مستقیما از امام علیه السلام اخذ کرده است. آیا مرادتان مکاتبه است؟ چنانکه برخی مطرح کرده اند...
حریز احادیث خیلی زیادی مستقیم از امام صادق دارد
یا اشتباه کرده یا وسایط ثقات حذف شده
(4-بهمن-1400, 14:16)محمود رفاهی فرد نوشته: [ -> ]لطفا مرادتان را توضیح دهید. اول نوشته اید که مستقیم سماع نکرده که مشعر به این است که می خواهید بفرمایید با واسطه سماع کرده که خب این چیزی را حل نمی کند ولی در ذیل که نوشته اید لم یسمع مساوی لم یرو نیست گویا می خواهید بفرمایید که از غیر طریق سماع، مستقیما از امام علیه السلام اخذ کرده است. آیا مرادتان مکاتبه است؟ چنانکه برخی مطرح کرده اند...

مقصود دومی هستش طریق تحمل سماعی نفی شده
(4-بهمن-1400, 23:17)حسین بن علی نوشته: [ -> ]حریز احادیث خیلی زیادی مستقیم از امام صادق دارد
یا اشتباه کرده یا وسایط ثقات حذف شده

نکته همینه میگن آقای خویی لم یسمع رو مساوی با لم یرو دانسته اند که برخی اساتید گفتن این اشتباه است