مباحثه، تالار علمی فقاهت

نسخه‌ی کامل: راه های توثیق یاسین ضریر بصری
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
یاسین ضریر بصری در ابواب مختلف فقه روایاتی دارد و در برخی احکام فقهی روایات‌منحصر به فردی دارد به همین جهت توٺیق او مهم است
ایشان توثیق صریحی ندارد ولی می توان از مجموع قرائنی وثاقت ضریر را کشف کرد:
1. محمد بن عیسی بن عبید جلیل القدر که کتاب یاسین ضریر را نقل می کند و نقل کتاب اماره ظنیه بر اعتماد این شخص جلیل القدر بر مولف کتاب است، بلکه آیت الله زنجانی معتقدند که این مطلب موجب اطمینان می شود که این جلیل القدر می خواهد صاحب این کتاب را توثیق کند.
2. مرحوم کلینی در دو باب از کافی فقط روایات یاسین ضریر را آورده است؛ یکی باب حد موضع طواف، دیگری باب «من ادعی علی المیت» و کلینی کسی است که در اول کافی می گوید:
«إنّك تحبّ أن يكون عندك كتاب كاف، يجمع من جميع فنون علم الدّين، ما يكتفي به المتعلّم، و يرجع إليه المسترشد، و يأخذ منه من يريد علم‏ الدين، و العمل به بالآثار الصحيحة، عن الصادقين عليهم السّلام‏»
بنابراین با توجه به عبارت ایشان در دیباجه کافی که حدأقل نشان می دهد که اگر یک بابی راجع به یک موضوعی باشد، لاأقل یکی از آن روایات آن معتبر است. حال در دو باب می بینیم که فقط از یاسین ضریر روایت نقل کرده است. یعنی فقط یک روایت در دو باب آمده است.
۳. فتوای أصحاب به مضمون روایاتی که مختص به یاسین ضریر است. هم در «حد مطاف»، هم در «لاربا بین الوالد و الولد و الزوج و زوجته»، هم در «من ادعی علی المیت»، این ها نشانگر این است که یاسین ضریر لاأقل حسن ظاهر نزد اصحاب داشته است و حسن ظاهر نیز اماره عدالت است.
درس خارج فقه استاد شهیدی ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
یاسین ضریر روایاتی دارد که اصحاب به آن عمل نکرده اند مانند: 
1. روایت عدم جواز التوضی بالماء المتغیر بابوال الدواب تهذیب ج1ص40
2. روایت دال بر جواز تبعیض السورة اذا کانت ذات ست آیات تهذیب ج2ص294
3.روایت دال بر اینکه من لایحسن ان یلبی وجب علیه الاستنابة. کافی ط-اسلامیه ج4ص504
استاد در جواب این اشکال که از سید محمدرضا سیستانی است فرمودند اینکه به روایت فردی به جهت معارض عمل نشود دلیل بر ضعف او نیست کما اینکه به بسیاری از روایات زراره و... هم‌ عمل نشده است؛ اما اگر صرفا با استناد به روایت یک راوی؛ مشهور قدما فتوایی بدهند یعنی به روایت او اعتماد کرده و او را ثقه می دانستند
(14-بهمن-1400, 21:04)مومن نوشته: [ -> ]استاد در جواب این اشکال که از سید محمدرضا سیستانی است فرمودند اینکه به روایت فردی به جهت معارض عمل نشود دلیل بر ضعف او نیست کما اینکه به بسیاری از روایات زراره و... هم‌ عمل نشده است؛ اما اگر صرفا با استناد به روایت یک راوی؛ مشهور قدما فتوایی بدهند یعنی به روایت او اعتماد کرده و او را ثقه می دانستند

آیا استناد مشهور به روایات یاسین ثابت است؟ آ.سیستانی در قبسات (ج1ص589) این استناد را در روایت حدّ مطاف نپذیرفته است و فرموده که عمل صدوق و ابن جنید و شیخ مفید و سید مرتضی و سلار ثابت نیست فقط شیخ و متاخرین از او عمل کرده اند. در مورد روایت ربا فرموده که روایت مشابه وجود دارد علاوه بر این ذیل آن مردود است، در مورد روایت مدعی بر میّت نیز فرموده است: مکاتبه صفار متقارب با آن است چه بسا مشهور به آن اعتماد کرده باشند.
استاد فرمودند در مورد ربا بین الرجل و اهله یعنی بین زن و شوهر هیچ‌روایت مشابهی وجود ندارد ولی مفتی به است.
در حد مطاف هم مشهور عمل کرده اند و همین کافیه
ظاهرا استاد سابقا متعرض قبسات شده و پاسخ داده اند
البته در تقریبی که در ابتداء نقل شد، استناد به عمل مشهور نبود تا بحث متوقف بر اثبات عمل مشهور شود؛ بلکه استناد به عملکرد مرحوم کلینی بود...