14-اسفند-1400, 11:15
در احکام ماه مبارک گفته شده که شیخ و شیخه جایز است افطار بکنند اما این سوال مطرح است که اگر خواست با فرض جواز روزه بگیرد روزه ی او واجب محسوب می شود؟ و آیا روزه ی ماه مبارک هست؟ ارتکازا روزه ی او واجب است و روزه ی ماه مبارک هم هست و نیازی به امر استحبابی جدید نیست.سر مطلب این است که این انشاء دوم که جواز افطار را برای شیخ و شیخه آورده است در طول انشاءاولی وجوب صوم است.آیه ی شریفه فرموده علی الذین یطیقونه فدیه طعام مسکین. این انشاء نافی اصل وجوب صوم نیست بلکه در طول آن است.با نگاه طولی به انشاءات بسیاری از تعارض های بین روایات مرتفع می شود.۱۴۰۰/۱۰/۱۸