مباحثه، تالار علمی فقاهت

نسخه‌ی کامل: پاسخ به اشکال شیخ ذیل آیه ی فاسئلوا اهل الذکر
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
مرحوم شیخ انصاری در بحث حجیت خبر واحد ذیل آیه ی فاسئلوا اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون فرموده این آیه دلالت بر حجیت ندارد چرا که احتمال دارد مراد آیه این باشد که سوال کنید تا برای شما علم حاصل شود نه اینکه مفاد ظنی حجت شود
استاد از آیت الله بهجت جوابی نقل کردند ایشان فرمودند:احتمالی که شیخ مطرح کردند موونه ی بیشتری می طلبد یعنی اگر مراد گوینده این است که برو از عالم سوال کن تا برای تو علم حاصل شود باید تنبیه داده شود مثلا گفته می شد: ان کنتم لا تعلمون فاسئلوا اهل الذکر حتی یحصل لکم العلم و حال آن که اگر مراد حجیت قول ظنی مسئول عنه باشد این موونه ی زائدی نمی طلبد.معمولا با سوال از یک عالم برای مخاطب علم حاصل نمی شود بلکه باید به دنبال مطلب از دیگران هم باشد و مساله را پیگیری کند که این ها بیان زائد نیاز دارد.
سلام علیکم اینطور که آیت الله بهجت فرمودند حجیت حدسیات هم ظاهرا اثبات میشه
(20-تير-1401, 20:05)عرفان عزیزی نوشته: [ -> ]مرحوم شیخ انصاری در بحث حجیت خبر واحد ذیل آیه ی فاسئلوا اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون فرموده این آیه دلالت بر حجیت ندارد چرا که احتمال دارد مراد آیه این باشد که سوال کنید تا برای شما علم حاصل شود نه اینکه مفاد ظنی حجت شود
استاد از آیت الله بهجت جوابی نقل کردند ایشان فرمودند:احتمالی که شیخ مطرح کردند موونه ی بیشتری می طلبد یعنی اگر مراد گوینده این است که برو از عالم سوال کن تا برای تو علم حاصل شود باید تنبیه داده شود مثلا گفته می شد: ان کنتم لا تعلمون فاسئلوا اهل الذکر حتی یحصل لکم العلم و حال آن که اگر مراد حجیت قول ظنی مسئول عنه باشد این موونه ی زائدی نمی طلبد.معمولا با سوال از یک عالم برای مخاطب علم حاصل نمی شود بلکه باید به دنبال مطلب از دیگران هم باشد و مساله را پیگیری کند که این ها بیان زائد نیاز دارد.
به نظر می رسد لب کلامشان این باشد که بنای عقلا در رجوع به خبره منوط به حصول اطمینان نیست
اگر تقریب مرخوم آیت الله بهجت رو بپذیریم به نظر می رسه دلالتش بر وجوب تقلید روشن تر باشه از حجیت خبر واحد چون صدق عنوان اهل ذکر بر راوی بما هو راوی قدری مشکل است ولی بر عالم عادل دوازده امامی... ساده تر است.
استاد این کلام آقای بهجت را نقل کردند که صرفا آن اشکال خاص شیخ را جواب بدهند
از سایر جهات بحث نکردند.اما شاید بشه این طور گفت که راوی بما هو راوی از این جهت که حامل کلام اهل الذکر است صدق این عنوان بر او مشکلی ندارد یعنی شخص جاهل به عالم رجوع می کند این آیه ارشاد به همان بنای عقلایی است و راوی بما هو راوی عالم است یعنی حامل علم اهل بیت است
فرض کنید یک راوی تعداد اندکی روایت از اهل بیت نقل کند آیا حامل علم اهل بیت بر او صادق است؟
بر خلاف مجتهد جامع الشرایط که صدق این عنوان بر او خیلی راحت تر است
صدق این عناوین تشکیکی است مراتب ضعیف دارد که ولو یک روایت طرف از معصوم تلقی کرده حامل کلام امام است
صرف حامل کلام بودن برای صدق اهل ذکر مشکل است!
نظر شما چیه؟