مباحثه، تالار علمی فقاهت

نسخه‌ی کامل: عدم دلالت وجب و فرض بر وجوب اصلاحی
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
جلسه 62 مورخ 20/10/140‪0
باید دقت داشت: «وجوب» به معنای ثبوت است و در آن کلفتی نیست. به همین دلیل حتی در موارد نفع شخص نیز استعمال می شود. مانند ارث که «وجب للوارث» استعمال می شود و در صورتی که با «لام» استعمال شود، دلالت بسیار واضحی بر نفع دارد. در استعمالاتی مانند «وجب له الجنه»، «علی الله» در تقدیر نیست و تنها بیان می کند: «ثبت له الجنه» و لازم نیست خداوند جنّت را بر خودش قرار داده باشد. پس هیچ وجهی ندارد در این موارد، «علی» در تقدیر گرفته شود. بله اگر خصوصیات مورد به نحوی باشد که نیازمند تقدیر «علی» باشد، اشکالی ندارد. دلالت «وجب» بر وجوب نیز به خاطر «علی» مقدّر یا مصرّح است و اکثرا «وجب» همراه با «علی» است.
«فرض» نیز به معنای «قدّر» و اندازه گیری است و مانند «وجب» به خودی خود دالّ بر وجوب نیست. گاهی اوقات در مقام بیان میزان ارث شخص بیان شده: «فرض الله للاب السدس» که هیچ دلالتی بر وجوب ندارد. اما «ان الله فرض علیکم الزکاه کما فرض علیکم الصلاه» که با «علی» استعمال شده، ظهور در وجوب دارد.