مباحثه، تالار علمی فقاهت

نسخه‌ی کامل: بررسی شهادت ثالثه در اذان و اقامه
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
مرحوم شیخ صدوق بعد از روایتی که از ابی بکر حضرمی و کُلیب اسدی نقل کرده است در اونجا فرموده است اذان همین است که این بزرگواران به ما فرمودند نه کم نه زیاد. بعد در ادامه فرموده است یک کلام تندی اورده است فرموده است « هَذَا هُوَ الْأَذَانُ الصَّحِيحُ لَا يُزَادُ فِيهِ وَ لَا يُنْقَصُ مِنْهُ وَ الْمُفَوِّضَةُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ قَدْ وَضَعُوا أَخْبَاراً وَ زَادُوا بِها فِي الْأَذَانِ مُحَمَّدٌ وَ آلُ مُحَمَّدٍ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ مَرَّتَيْنِ وَ فِي بَعْضِ رِوَايَاتِهِمْ بَعْدَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ أَشْهَدُ أَنَّ عَلِيّاً وَلِيُّ اللَّهِ مَرَّتَيْنِ وَ مِنْهُمْ مَنْ رَوَى بَدَلَ ذَلِكَ أَشْهَدُ أَنَّ عَلِيّاً أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ حَقّاً مَرَّتَيْنِ وَ لَا شَكَّ فِي أَنَّ عَلِيّاً وَلِيُّ اللَّهِ وَ أَنَّهُ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ حَقّاً وَ أَنَّ مُحَمَّداً وَ آلَهُ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ وَ لَكِنْ لَيْسَ ذَلِكَ فِي أَصْلِ الْأَذَانِ این ها جزء اذان نیستند وَ إِنَّمَا ذَكَرْتُ میگوید این نشانی است. اگر کسی این را گفت بفهمی همان مفوّضه ملعون است ذَلِكَ لِيُعْرَفَ بِهَذِه‏ الزِّيَادَةِ الْمُتَّهَمُونَ بِالتَّفْوِيضِ الْمُدَلِّسُونَ أَنْفُسَهُمْ فِي جُمْلَتِنَا.» خودشان را جزء ما کردند جزء شیعه قرار دادند و این کار را میکنند.
این مفوضه که لعنهم الله جزء شیعه قرار دادند و اهل سنت نبودند. اینها قسمی از غلات بودند که میگفتند خداوند امر خلق و مخلوق را تفویض کرده به محمد و اله محمد صلی الله علیه و اله وسلم و انها همه کاره هستند. اداره خلق به انها سپرده شده است این جور تفویضی انها قائل بودند.
نظریه بعدی نظریه جناب مجلسی است.مرحوم مجلسی فرموده است شهادت ثالثه جزء مستحب اذان و اقامه است مثل قنوت که جزء مستحب نماز است. برای ادعای این مطلب دو مقدمه دارد: یکی این است که در بعضی از روایات ضعیفه امده است که بعد از شهادتین شهادت به ولایت را بگویید و دوم این که اخبار من بلغ به این خبر ضعیف ضمیمه میشود.
دیگر نظریات از جمله استاد گنجی در مطالب اینده ان شاالله خواهد امد.