مباحثه، تالار علمی فقاهت

نسخه‌ی کامل: تاملی در اجرای حدود توسط فقیه
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
مخاطب در خطاب های «الزاني و الزانية فاجلدوا كل واحد منهما ماة جلدة» و «السارق و السارقة فاقطعوا ايديهما» چه کسانی هستند؟ قاعدتا جامعه ای است که تحت ولایت رسول خدا صلوات الله علیه است. ضمنا این حکم بر تک تک افراد جامعه منحل نمی شود بلکه قدر متیقن از آن، رسول خدا صلوات الله علیه است و امامان معصوم ع  که نازل منزله ایشان می باشند. پس مشخص نیست جامعه ای که از حضور معصوم ع محروم است را نیز شامل بشود که بگوییم قدر متقین از آن فقهای واجد شرائط است.
البته این مطلب با ابدی بودن حکم قرآن تنافی ندارد، بلکه حکم مشروطی است که تا ابد هر وقت شرط آن محقق شد اجرا می شود؛ شرط آن هم اقامه حد تحت ریاست معصوم ع است. از اینرو اطلاق این خطابات نسبت به جامعه ای که از نعمت حضور معصوم ع محروم است، احراز نمی شود. پس اینکه بگویید قدر متیقن از این خطاب در عصر ما فقیه عادل است، با این مشکل مواجه است که اساسا چطور احراز شود که جامعه امروزی مخاطب این آیه است تا قدر متیقن از آن را بپذیریم؟
به هر حال این اشکالی است که باید در آن تامل نمود.
 
برخی اشکال می کنند که تعطیلی حد به هرج و مرج ختم می شود و شارع به آن راضی نیست در حالی که واقعا آن چیزی که به هرج و مرج منجر می شود تعطیلی تعذیر است نه حدود! اگر سارقین و مجرمین در جامعه تعزیر نشوند باعث ایجاد هرج و مرج می شود ولی اگر مثلا دست سارق قطع نشود، این هم باعث هرج و مرج می شود؟!!!
 
برگرفته از درس خارج فقه صوم(فقه عربی)، سال دوم درس سوم، 22و 23 مهرماه1401