22-مهر-1402, 18:39
مورد اول: صحت معاطات
مقدمه ی اول
بیع یعنی خرید و فروش با صیغه ولی معاطات یعنی خرید و فروش بدون صیغه که فقط اعطاء طرفینی رخ می دهد و طرفین هم زمان با اعطاء، قصد خرید و فروش می کنند.
مقدمه ی دوم
بیع معاطاتی از جهت زمانی بر بیع به صیغه، مقدم است و گسترش بیشتری هم داشته و دارد.
اسندلال و استناد به سیره ی عقلا بر صحت معاطات
یکی از دلایلی که برای صحت معاطات مطرح شده است، تمسک به سیره ی عقلا است که به صورت قیاس اقترانی به شکل ذیل می باشد:
صغری: سیره ی مستمره و مستقره ی عقلا در خرید و فروش بر معاطات و صحت معاطات بوده و می باشد؛ چه قبل از عصر نبی صلی الله علیه و اله و سلم و چه در عصر نبی صلی الله علیه و اله و سلم و چه بعد از عصر نبی صلی الله علیه و اله وسلم و توسط شارع در آیات و روایات هم ردع هم نشده است.
کبری: هر سیره ی عقلایی ای که توسط شارع ردع نشده باشد، حجت است.
نتیجه: سیره ی عقلا بر صحت معاطات، حجت است.
اثبات صغری:
برای اثبات صغری از قاعده ی (لو کان لبان) استفاده می کنیم که به صورت قیاس استثنایی به شکل ذیل می باشد:
اگر در واقع از سیره ی عقلا بر عمل به معاطات و صحت معاطات نهی شده بود (مقدم) حتما در آیات و روایات آشکار می شد (تالی)
نفی تالی: ولی در آیات و روایات نهی از صحت معاطات آشکار نشده است
نفی مقدم: پس در واقع از سیزه ی عقلا بر عمل به معاطات و صحت معاطات، نهی نشده است.
اثبات کبری: در ادله ی حجیت سیره ی عقلا به طور مفصل اثبات شده است.
مقدمه ی اول
بیع یعنی خرید و فروش با صیغه ولی معاطات یعنی خرید و فروش بدون صیغه که فقط اعطاء طرفینی رخ می دهد و طرفین هم زمان با اعطاء، قصد خرید و فروش می کنند.
مقدمه ی دوم
بیع معاطاتی از جهت زمانی بر بیع به صیغه، مقدم است و گسترش بیشتری هم داشته و دارد.
اسندلال و استناد به سیره ی عقلا بر صحت معاطات
یکی از دلایلی که برای صحت معاطات مطرح شده است، تمسک به سیره ی عقلا است که به صورت قیاس اقترانی به شکل ذیل می باشد:
صغری: سیره ی مستمره و مستقره ی عقلا در خرید و فروش بر معاطات و صحت معاطات بوده و می باشد؛ چه قبل از عصر نبی صلی الله علیه و اله و سلم و چه در عصر نبی صلی الله علیه و اله و سلم و چه بعد از عصر نبی صلی الله علیه و اله وسلم و توسط شارع در آیات و روایات هم ردع هم نشده است.
کبری: هر سیره ی عقلایی ای که توسط شارع ردع نشده باشد، حجت است.
نتیجه: سیره ی عقلا بر صحت معاطات، حجت است.
اثبات صغری:
برای اثبات صغری از قاعده ی (لو کان لبان) استفاده می کنیم که به صورت قیاس استثنایی به شکل ذیل می باشد:
اگر در واقع از سیره ی عقلا بر عمل به معاطات و صحت معاطات نهی شده بود (مقدم) حتما در آیات و روایات آشکار می شد (تالی)
نفی تالی: ولی در آیات و روایات نهی از صحت معاطات آشکار نشده است
نفی مقدم: پس در واقع از سیزه ی عقلا بر عمل به معاطات و صحت معاطات، نهی نشده است.
اثبات کبری: در ادله ی حجیت سیره ی عقلا به طور مفصل اثبات شده است.