مباحثه، تالار علمی فقاهت

نسخه‌ی کامل: نیت مکلفی که حین شروع نماز حاضر و در اثنا مسافر است
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
اگر مکلفی بداند که بعد در اثنا به حد ترخص میرسد ولی الان حاضر است وقتی که نماز راشروع میکند به چه نیتی بخواند؟
مرحوم حکیم فرموده ملاک عند الامتثال است. اگر مکلف میداند تا قبل از رکوع رکعت سوم مسافر میشود چون هنگام تحویل صلات (عند الامتثال) مسافر هست باید نیت قصر کند.
مرحوم خویی فرموده اگر قصد تمام کنند تشریع است چرا که چهار رکعت در حق این مکلف  واجب نیست.البته قصد قصر نمیگوید که مکلف داشته باشد. بلکه دو رکعت که امر همان امر را قصد کند. بدون قصد قصر و اتمام.
استاد گنجی میفرماید:ما میگوییم الان که مسافر نیست الان مسافر نیست وظیفه اش نماز چهار رکعتی است. قدرت هم دارد. من لم یکن مسافرا یتم. چهار رکعت نماز میخواند. وظیفه ما نماز چهار رکعتی است. حالا ما که وظیفه داریم به نماز چهار رکعتی سوار قطار میشویم خودمان را از موضوع نماز چهار رکعتی اخراج میکنیم. چون به دست خود ما است میتوانیم خودمان را از این موضوع خارج کنیم. تا نرسیدیم به حد ترخص نماز چهار رکعتی واجب است. ما هم قصد کردیم نماز چهار رکعتی را. سر دو رکعت از حد ترخص خارج شد موضوع متبدل شد از حاضر به مسافر حکم متبدل شد بقاءً. چون حکم متبدل شده بقاءً میشود قصر.