مباحثه، تالار علمی فقاهت

نسخه‌ی کامل: شمول یا عدم شمول "اوفوا بالعقود" نسبت به بیع جایز
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
راجع به این‌که "اوفوا بالعقود" عقد جایز را می‌‌گیرد یا نمی‌گیرد اختلاف است.

بعضی‌ها مثل آقای خوئی(ره) می‌‌فرمایند: اوفوا بالعقود ارشاد به لزوم است و عقد جایز را نمی‌گیرد.

بعضی‌ها مثل امام خمینی(ره) فرمودند اوفوا بالعقود عقد جایز را می‌گیرد، وفاء کل عقد بحسبه. مثال می‌‌زنند: بیع بشرط الخیار، در اینجا هم اوفوا بالعقود وجود دارد. اوفوا بالعقود این‌جا اقتضا می‌‌کند من علیه الخیار از وفا به این شرط امتناع نکند، اوفوا بالعقود، یعنی به عقود وفا کنید، ‌ مشتری شرط کرد یک هفته خیار فسخ داشته باشد؛ این ماشین را خرید، حالا ماشین را آورده و می‌‌گوید من نپسندیدم، پس بیاورم؟ آقای بایع نمی تواند بگوید جنس فروخته شده پس گرفته نمی‌شود، مشتری شرط کرد یک هفته خیار داشته باشد، امام(ره) می‌‌گوید: به این بایع می‌‌گویند یا ایها الذین آمنوا اوفوا بالعقود، با این‌که بیع بشرط الخیار است، به همین شرطت وفا کن. یا مثلا عقد جایز جاهایی که فسخ هم می‌‌توانی بکنی، قبل از فسخ وفا کن، [یعنی] یا فسخ کن عقد منحل بشود، یا اگر فسخ نمی‌کنی و عقد منحل نمی‌شود به آن عقد وفا کن.
 
·       درس خارج فقه 27/10/1402
در مسأله بیع الخیار برای عمل به شرط به المومنون ....و یکسری دلیل خاص تمسک میکنند نه به اوفوا....
بحث در این نیست که آیا بیع الخیار دلیل خاص دارد یا خیر ؟ 

بحث در این است که آیا اوفوا بالعقود از حیث اینکه این عقد جایز است، می تواند شامل چنین بیعی شود یا خیر؟
سوال من اینه: ما یک عنوان عقد داریم در اوفوا و یک مثال شرط. استاد فرمودند عمل به شرط ب من علیه الخیار واجب است. حالا چه ربطی بین اوفوا و شرط هست؟ شرط خیار در ضمن عقد بیع است و دو عنوان هستند چرا به اوفوا تمسک میکنند؟
سلام علیکم 

شرط خیار باعث جایز بودن بیع شده است. 

به عبارتی دیگر بیع با این شرط یک بیع جایز است، نه بیع لازم. 


حال بحث در این است که برای تصحیح این عقد بیعی جایز، آیا می توان به اوفوا بالعقود تمسک کرد یا خیر. 

اگر بتوان به اوفوا بالعقود تمسک کرد معنای آن این است که به این بیع با این شرایطی که داخل آن وجود دارد باید وفا شود . یکی از خصوصیات بیع الخیار همین خیار شرط درون آن است. لذا باید به آن وفا شود.