مباحثه، تالار علمی فقاهت

نسخه‌ی کامل: تفصیل در حجیت روایت حسنه
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
در بحث حجیت خبر واحد یک بحثی مطرح است که محدوده حجیت خبر چه مقدار است. استاد فرمود اگر حجیت خب واحد را از روایات استفاده کنیم موضوع ثقه بودن است. اما آیا روایات شامل خبر حسن می‌شود یا نه؟
می‌گوییم خبر حسن و ممدوح بودن دو قسم است. گفتیم عنوان ثقه از روایات محرز است ولی همه ممدوحین را شامل نیست. ممدوحین در رجال دو قسم است، بعضی مدح‌ها طریق به وثاقت است. یعنی درست است که نگفته ثقة، ولی از آن مدح، ثقه بودن را کشف می‌کنیم. اگر فرمود ابراهیم بن هاشم وجه القمیین و رئیسهم، می‌گوییم این خودش طریق به وثاقت است. لذا احراز وثاقت بر این توقف ندارد که بفرماید ثقة. همینکه بفرماید من کبار العلماء، نمی‌شود ثقه نباشد. یا گفتند فقیه عالم فاضل ورع، این نیز ثقه را می‌رساند.
اما بعضی عناوین عرفا در ثقه بودن ظهور ندارد مثل اینکه بفرماید فلان خیّر یا فلان امامیٌ یا من اصحابنا یا من محبی علی بن ابی طالب علیهما السلام. این‌گونه مدح‌ها به وثاقت طریقیت ندارد اگر نگوییم خود رجالی نمی‌خواسته بگوید ثقة و به جای آن، این صفات را آورده. مانند آنجا که یک فقیه می‌خواهد در حق شاگردش تعریف و مدح کند ولی نمی‌خواهد درجه اجتهاد او را تایید کند لذا به جای اینکه بگوید فلانی به درجه اجتهاد رسیده، می‌گوید فلانی علامه است و درجات بالای علمی و عملی رسیده.
به هر حال، سنت شامل خبر ممدوح به این صورت دوم نمی‌شود.


درس خارج اصول. جلسه 86. تاریخ 16 بهمن ماه 1402