21-فروردين-1403, 11:50
درس خارج اصول جلسۀ 63 مورخ 17 دی 1402
گفتنی است که اساس کتب لغت نیز بر اساس مراجعه به استعمالات شکل گرفته است. یک سری از لغتدانان قدیمی برای درک معنای لغت، در قبائل عرب سیر نموده و از دریچۀ استعمالاتی که در این قبائل صورت میگرفته، به معنای لغت پی میبردند. البته در اینجا یک سری خصوصیات وجود دارد که آنها را ذکر خواهیم کرد.
البته باید دانست در کتب لغت قدیمی، تفکیک بین معنای حقیقی و مجازی به شکل مرسومش مطرح نیست. نمی دانم قبل از زمخشری در کتاب اساس البلاغه، آیا هیچ یک از لغتدانان معنای لغات را با عنایت به تفکیک بین معنای حقیقی و مجازی مطرح نمودهاند یا نه؟
ولی به هر حال اصلیترین عامل شکلگیری کتب لغت، استعمالات مرتبط با واژگان است و این استعمالات مقدّمۀ تفکیک بین معنای حقیقی و مجازی واژگان است.
گفتنی است که اساس کتب لغت نیز بر اساس مراجعه به استعمالات شکل گرفته است. یک سری از لغتدانان قدیمی برای درک معنای لغت، در قبائل عرب سیر نموده و از دریچۀ استعمالاتی که در این قبائل صورت میگرفته، به معنای لغت پی میبردند. البته در اینجا یک سری خصوصیات وجود دارد که آنها را ذکر خواهیم کرد.
البته باید دانست در کتب لغت قدیمی، تفکیک بین معنای حقیقی و مجازی به شکل مرسومش مطرح نیست. نمی دانم قبل از زمخشری در کتاب اساس البلاغه، آیا هیچ یک از لغتدانان معنای لغات را با عنایت به تفکیک بین معنای حقیقی و مجازی مطرح نمودهاند یا نه؟
ولی به هر حال اصلیترین عامل شکلگیری کتب لغت، استعمالات مرتبط با واژگان است و این استعمالات مقدّمۀ تفکیک بین معنای حقیقی و مجازی واژگان است.