مباحثه، تالار علمی فقاهت

نسخه‌ی کامل: اقل و اکثر ارتباطی در شبهات تحریمیه
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
سلام
در بحث اصل احتیاط، شبهه را به شبهات وجوبیه و تحریمیه تقسیم می کنند. در شبهات وجوبیه، دوران بین متباینین و اقل و اکثر ارتباطی را ذکر می کنند اما در شبهات تحریمیه دوران بین اقل و اکثر را ذکر نمی کنند.
سوال این است آیا می توانیم برای اقل و اکثر ارتباطی در شبهات تحریمیه، مثالی پیدا کنیم؟
سلام
شاید جایی مثل غنا مثال باشد
کسی شک کند که هر ترجیع صوتی حرام است یا ترجیع مطرب
البته در اقل و اکثر ارتباطی در شبهه تحریمیه ، به عکس شبهه وجوبیه، حرمت اکثر معلوم است و اگر برائتی شدیم ، در حرمت اقل برائت جاری میکنیم
مثال غنا که فرموده اید نمی تواند مثال برای محل بحث ما باشد چون در مثل غنا و مثال های دیگری که در اقل و اکثر در حرام تصور می کنید مرجع شبهه، به شک در تکلیف است. چرا که حرمت اکثر معلوم و مشخص است و شک در حرمت اقل است.
اما در بحث اقل و اکثر در واجب، مثال های مختلفی هست که حکم آنها همه برائت نیست.
(24-آبان-1393, 19:22)rayhan نوشته: [ -> ]مثال غنا که فرموده اید نمی تواند مثال برای محل بحث ما باشد چون در مثل غنا و مثال های دیگری که در اقل و اکثر در حرام تصور می کنید مرجع شبهه، به شک در تکلیف است. چرا که حرمت اکثر معلوم و مشخص است و شک در حرمت اقل است.
اما در بحث اقل و اکثر در واجب، مثال های مختلفی هست که حکم آنها همه برائت نیست.

متوجه نشدم بهر حال ممکن است اقل و اکثر ارتباطی به شک در تکلیف بازگردد و لازم نیست در همه مثالها حکم به برائت نشود تا اقل و اکثر ارتباطی شود ؛ خلاصه اشکال شما به مثال چیست ؟
مثال دیگری که ذکر کرده اند ساختن مجسمه ذی روح است که شک میکنیم ساخت مجسمه کامل حرام است یا اقل از آن هم حرام است .