مباحثه، تالار علمی فقاهت

نسخه‌ی کامل: منفعت حلال نادر به نسبت به منفعت حرام و وجه کلام شیخ
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
بسم الله الرحمن الرحیم.
    سلام علیکم.
    با توجه به عبارت زیر از مکاسب، بفرمایید که دلیل اقوائیت وجه ثانی از نظر مرحوم شیخ ره چیست؟
«و إن كانت نادرة بالنسبة إلى المنفعة المحرّمة، ففي إلحاقها بالعين في عدم جواز بذل المال إلّا لما اشتمل على منفعة محلّلة غير نادرة بالنسبة إلى المحرّمة، و عدمه لأنّ المقابل بالمبذول هو الموصوف، و لا ضير في زيادة ثمنه بملاحظة منفعة نادرة وجهان:
أقواهما: الثاني، إذ لا يُعدّ أكلًا للمال بالباطل، و النصّ بأنّ «ثمن المغنّية سحت» مبنيٌّ على الغالب.» مکاسب(ط-الحدیثه)، ج1، ص128.
با تشکر پیشاپیش از پاسخ دهندگان

جواب رو که خود مرحوم شیخ داده اند ما چی باید بگیم؟ عبارت رو توضیح بدیم؟
در اینجا ثمن در مقابل دو چیز داده شده است:
1. عین
2. صفت عین که منفعت نادر آن حلال است و منفعت غالب آن حرام است ولی طرفین قصد منفعت حلال را دارند.
در اینجا اصل ثمن در مقابل اصل عین قرار گرفته و از این لحاظ اکل مال به باطل نیست از طرفی صفت هر چند که در زیاد شدن قیمت تاثیر گذار است ولی مقداری از ثمن در قبال آن قرار نمی گیرد و لذا لازم نیست که آن صفت مالیت داشته باشد و منفعت حلال آن غلبه داشته باشد پس مالیت نداشتن صفت مزبور باعث اکل مال به باطل شدن نمی شود و معامله صحیح است.
روایت «ثمن المغنیه سحت» هم ناظر به موارد غالب خرید و فروش مغنیه است که به قصد غناء خرید و فروش می شود نه به قصد منفعت حلال صدای خوش و لذا با تمسک به این روایت نمی توان به صورت کلی حکم به بطلان معامله بر جاریه مغنیه نمود.