مباحثه، تالار علمی فقاهت

نسخه‌ی کامل: روش شیخ حر در وسائل الشیعه در باب بندی و آوردن روایات
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
بسم الله الرحمن الرحیم
در مورد کتاب مهم وسایل الشیعه چند نکته باید در نظر گرفت :
1- مرحوم شیخ حر (ره) در این کتاب در عناوین بابها فتوای خود را عنوان می فرمایند.
2- اگر در حکمی ایشان جازم نباشند در این صورت در عنوان باب تعبیربه حکم می¬کنند به عنوان مثال در بحث احکام سحر ایشان چنین تعبیری دارند:
بَابُ تَحْرِيمِ تَعَلُّمِ السِّحْرِ وَ أَجْرِهِ وَ اسْتِعْمَالِهِ فِي الْعَقْدِ وَ حُكْمِ الْحَلِّ(وسائل‏ الشيعة ج : 17 ص : 146)
در این عنوان ایشان برای تعلم و اجرت و استعمال به عقد سحر فتوی به حرمت داده اند ولی به جهت نکته ای که خودشان تذکر داده اند نتوانسته فتوای خود را در مورد حل سحر بیان بفرمایند.
3- ایشان در ترتیب روایات به ترتیب الاصح فالاصح در نظر خودشان عمل می¬کنند و خودشان به این نحوه عملکرد تصریح دارند .
4- فهرستی که الان به ضمیمه کتاب چاپ شده در واقع کتاب مستقلی ست که خود مرحوم شیخ حر(ره) نگاشته است و لزوما نیازی نیست تطبیق با متن داشته باشد و در برخی از موارد مثل بحث فوق الذکر در فهرست تعداد 7 روایت ذکر شده ولی در متن 8 روایت آمده است و این به جهت این است که دو روایت را در فهرست یک روایت حساب کرده است ولی در وسایل دو روایت حساب شده است .