مباحثه، تالار علمی فقاهت
نکته علمی: الغای خصوصیت از ادله خاصه دال بر لزوم احتیاط در علم اجمالی - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=20)
+---- انجمن: اصول استاد سیدمحمدجواد شبیری (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=25)
+---- موضوع: نکته علمی: الغای خصوصیت از ادله خاصه دال بر لزوم احتیاط در علم اجمالی (/showthread.php?tid=1004)



الغای خصوصیت از ادله خاصه دال بر لزوم احتیاط در علم اجمالی - مسعود عطار منش - 14-بهمن-1396

برخی از اصولیین برای اثبات تنجیز علم اجمالی نسبت به موافقت قطعیه ، به ادلۀ خاصه ای اشاره کرده اند که در این زمینه وارد شده است تا با الغای خصوصیت از آنها وجوب موافقت قطعیه در سائر موارد علم اجمالی را نیز نتیجه بگیرند ؛ و لکن باید دانست عمدۀ این روایات ناظر به مواردی است که  از قبیل شک در محصل است فلذا نمی توان از این نوع از ادله به مواردی که شک در محصل نیست الغای خصوصیت کرد . مثلا در برخی روایات سئوال از ثوبی است که می دانیم یک نقطه اش نجس است ولی نمی دانیم دقیقا چه نقطه ای یا سئوال از دو ظرف آبی است که علم اجمالی به نجاست احدهما داریم و سئوال از تحصیل طهارت بوسیلۀ این دو ظرف است که در امثال این موارد شک ما از سنخ شک در محصل می باشد .


RE: الغای خصوصیت از ادله خاصه دال بر لزوم احتیاط در علم اجمالی - فقه جواهری - 16-بهمن-1396

(14-بهمن-1396, 07:43)مسعود عطار منش نوشته: برخی از اصولیین برای اثبات تنجیز علم اجمالی نسبت به موافقت قطعیه ، به ادلۀ خاصه ای اشاره کرده اند که در این زمینه وارد شده است تا با الغای خصوصیت از آنها وجوب موافقت قطعیه در سائر موارد علم اجمالی را نیز نتیجه بگیرند ؛ و لکن باید دانست عمدۀ این روایات ناظر به مواردی است که  از قبیل شک در محصل است فلذا نمی توان از این نوع از ادله به مواردی که شک در محصل نیست الغای خصوصیت کرد . مثلا در برخی روایات سئوال از ثوبی است که می دانیم یک نقطه اش نجس است ولی نمی دانیم دقیقا چه نقطه ای یا سئوال از دو ظرف آبی است که علم اجمالی به نجاست احدهما داریم و سئوال از تحصیل طهارت بوسیلۀ این دو ظرف است که در امثال این موارد شک ما از سنخ شک در محصل می باشد .

در مثال ثوبی که یک نقطه اش نجس است چطور موافقت احتمالیه ممکن است؟ شاید اگر موافقت احتمالیه در آن ممکن بود حضرت می فرمودند به موافقت احتمالیه اکتفا کن! لذا نمی توان از این مورد به مواردی که امکان موافقت احتمالیه وجود دارد، تعدی کرد!


RE: الغای خصوصیت از ادله خاصه دال بر لزوم احتیاط در علم اجمالی - مسعود عطار منش - 16-بهمن-1396

موافقت احتمالیه در مثال مذکور به اینست که تنها بخشی از آن ناحیه ای که نجاست در آن واقع شده را تطهیر کنیم و با آن نماز بخوانیم .