مباحثه، تالار علمی فقاهت
سؤال: حقیقت مقدمات حکمت چیست ؟ - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مباحثات دروس سطح (اصولی) (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=18)
+---- انجمن: کفایه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=33)
+---- موضوع: سؤال: حقیقت مقدمات حکمت چیست ؟ (/showthread.php?tid=1006)



حقیقت مقدمات حکمت چیست ؟ - میرزا رضا نائینی - 14-بهمن-1396

سوال؟
مقدمه :
 
مرحوم آخوند میفرمایند : اسم جنس‏، مانند رجل «وضعا» دالّ بر ماهيّت مبهمه مى‏ باشد و هيچ قيدى ضميمه آن نيست، حتّى قيد شياع و سريان هم مانند ساير قيود و خصوصيّات، خارج از دائره موضوع له مى‏ باشد و اگر بنا باشد بر شيوع و سريان دلالت نمايد بايد قرينه حاليه، مقاليّه‏ يا قرينه حكمت- يعنى: مقدّمات حكمت- ثابت و محقّق باشد.
بديهى است كه قرينه حاليه، عبارت از خصوصيّات و حال متكلّم و قرينه مقاليّه، لفظيّه است لكن مقدّمات حكمت، قرينه عقليّه است.
اما سوال این جاست که نقش مقدمات حکمت در کلام مطلق چیست آیا با احراز تمامیت مقدمات حکمت  برای اطلاق تبادر و ظهور ایجاد میشود یا استفاده شيوع و سريان به استناد همان قرينه حكمت است نه به استناد اينكه فرضا رقبه، دالّ بر شيوع و سريان است‏ یا اصلا ظهور موجود را به مراد نسبت میدهد ؟