مباحثه، تالار علمی فقاهت
اختلاف نسخه: تقویت نقلی که شیخ طوسی از کافی میکند - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=5)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=9)
+---- انجمن: فقه استاد شب‌زنده‌دار (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=12)
+---- موضوع: اختلاف نسخه: تقویت نقلی که شیخ طوسی از کافی میکند (/showthread.php?tid=1042)



تقویت نقلی که شیخ طوسی از کافی میکند - محمد 68 - 29-بهمن-1396

حضرت استاد در تاریخ 96/11/24 به تناسب بحث که در آن شیخ طوسی روایتی را از مرحوم کلینی نقل کرده بودند ولی نقل ایشان با نقل کافی تفاوت داشت، فرمودند شیخ طوسی خصوصیاتی دارند که با توجه به این خصوصیات نقل شیخ طوسی تقویت میشود که این خصوصیات عبارتند از:


خصوصیت اول شیخ طوسی: سند معنعن تا کافی
خصوصیت اول اینکه ایشان به کافی سند معنعن دارد که حتی سندهای افراد دیگر مثل شیخ مفید و شیخ حر عاملی به شیخ طوسی متصل می‌شود.

خصوصیت دوم شیخ: هم‌قرن بودن با مرحوم کلینی
خصوصیت دوم این است که فاصله‌ی ایشان تا مرحوم کلینی کمتر از افراد دیگر می‌باشد، چون ایشان با مرحوم کلینی هم‌قرن بوده است و به همین خاطر می‌تواند با یک یا دو واسطه از مرحوم کلینی نقل روایت کند. و هر چه فاصله بیشتر می‌شود احتمال سهو و خطا و اشتباه بیشتر می‌شود. پس احتمال سهو و خطا در نقل روایت ایشان از کافی نسبت به نقل‌های دیگران از کافی کمتر است.
از طرفی هم ممکن است قرائن حالیه‌ای در زمان نقل وجود داشته باشد که در تشخیص لفظ صحیح مؤثر باشد که این قرائن حالیه به خاطر قریب العصر بودن نزد ایشان حاضر بوده ولی برای محدثین بعدی ممکن است از بین رفته باشند.

خصوصیت سوم شیخ: تلقی کافی بالقرائة و السماع
خصوصیت سوم شیخ این است که کتاب کافی را بالقرائة و السماع و نه با اجازه تلقی کرده است. دلیل این مطلب هم این است که وقتی شما به سند شیخ طوسی تا مرحوم کلینی در فهرست مراجعه کنید، خواهید دید ایشان طرقی تا کلینی ذکر می‌کند که در یکی از این طرق شیخ ایشان احمد بن عبدون است. ایشان درکتاب فهرست در مورد احمد بن عبدون می‌فرماید: «كثير السماع‌ و الرواية، سمعنا منه، و أجاز لنا بجميع ما رواه‌»
یا در فهرست طریق دیگری به روایات کلینی مطرح می‌کند که در این طریق حسین بن عبیدالله بن غزائری استاد شیخ طوسی می‌باشد که در مورد ایشان هم می‌فرماید: «و أخبرنا الحسين بن عبيد اللّه قراءة عليه أكثر الكتاب الكافي»


RE: تقویت نقلی که شیخ طوسی از کافی میکند - سید محمد صادق رضوی - 29-بهمن-1396

فی جمیع الخصوصیات اشکال
اولا که خصوصیت سوم فرقی با خصوصیت اول ندارد جز در اضیقیت آن
ثانیا که مرحوم کلینی شاگردان متعددی داشته که آنها نیز شاگردانی داشته اند. اینکه تمام نقل های کافی به شیخ طوسی می رسد ادعایی بی دلیل است. نمی توان محتوای اجازات را بر نسخ یک کتاب قالب کرد. چه بسا اجازاتی که متن آن ها موجود اما محتوای آن طریق موجود نیست و بالعکس.
همچنین اینکه شیخ با قرائت کافی را تلقی کرده این را نفی نمی کند که افراد دیگری نیز با قرائت اخذ کرده باشند.
ثالثا مرحوم شیخ طوسی به مثابه ناسخی است که در قرن 5 قسمتهایی از کافی را استنساخ کرده است. اگر ما متن دستخط ایشان را می داشتیم و نسخه ای قدیمی تر از کافی موجود نمی بود جای توهم ترجیح نقل شیخ می شد؛ اما چنین اتفاقی نیفتاده و نسخه های تهذیب خود از قرون بعد به جای مانده و دچار اختلاف نسخ هستند.

علاوه بر همه اینهابرعکس شاید نقل نسخه های معتبر کافی مقدم باشد. زیرا کثرت اغلاط شیخ در تهذیب معروف است.


RE: تقویت نقلی که شیخ طوسی از کافی میکند - محمد 68 - 30-بهمن-1396

البته این نکته را باید عرض کنم که حضرت استاد در انتهای همان جلسه نقل کافی را تقویت کرده و بر اساس آن بحث را به اتمام رساندند ولی آنچه از محتوای آن جلسه به ذهن میرسد این است که این تقویت نقل کافی در خصوص محل بحث است.


RE: تقویت نقلی که شیخ طوسی از کافی میکند - فقه جواهری - 2-اسفند-1396

(29-بهمن-1396, 18:12)محمد 68 نوشته: حضرت استاد در تاریخ 96/11/24 به تناسب بحث که در آن شیخ طوسی روایتی را از مرحوم کلینی نقل کرده بودند ولی نقل ایشان با نقل کافی تفاوت داشت
مراد استاد تقویت نقلهای شیخ از کافی نسبت به نقلهای دیگران مانند صاحب وسائل از کافی است نه نسبت به نسخه های موجود از کافی!!


RE: تقویت نقلی که شیخ طوسی از کافی میکند - محمد 68 - 5-اسفند-1396

(2-اسفند-1396, 16:08)فقه جواهری نوشته: مراد استاد تقویت نقلهای شیخ از کافی نسبت به نقلهای دیگران مانند صاحب وسائل از کافی است نه نسبت به نسخه های موجود از کافی!!

برادر عزیز

مراد استاد تقویت نقل شیخ از کافی نسبت به نسخه های موجود از کافی است، کما اینکه مورد بحث نیز دارای همین ملاک است. یعنی در نسخه های موجود کافی بر عبارت «أَمَرَنَا رَسُولُ اللَّهِ ص أَنْ نَلْقَى أَهْلَ الْمَعَاصِي بِوُجُوهٍ مُكْفَهِرَّةٍ» اتفاق نظر وجود دارد در حالی که شیخ طوسی وقتی از مرحوم کلینی نقل روایت میکند چنین تعبیر میکند «قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع أَدْنَى الْإِنْكَارِ أَنْ تَلْقَى أَهْلَ الْمَعَاصِي بِوُجُوهٍ مُكْفَهِرَّةٍ»


RE: تقویت نقلی که شیخ طوسی از کافی میکند - فقه جواهری - 7-اسفند-1396

(5-اسفند-1396, 07:57)محمد 68 نوشته: مراد استاد تقویت نقل شیخ از کافی نسبت به نسخه های موجود از کافی است

اگر مراد استاد تقویت نقل شیخ نسبت به نسخه های کافی است دلیل دوم و سوم ایشان چطور دلالت بر مطلب استاد دارد؟
اینکه شیخ فاصله کمتری دارد نسبت به ناقلین دیگر از کافی چه ربطی به نسخه های موجود کافی دارد؟ و یا اینکه شیخ با سماع و قرائت کافی را نقل می کند چه مرجحی می شود نسبت به نسخه های کافی موجود؟


RE: تقویت نقلی که شیخ طوسی از کافی میکند - مسعود عطار منش - 8-اسفند-1396

(29-بهمن-1396, 21:26)سید محمد صادق رضوی نوشته: فی جمیع الخصوصیات اشکال
اولا که خصوصیت سوم فرقی با خصوصیت اول ندارد جز در اضیقیت آن

فهم شما از فرق اول و دوم چیست که چنین نتیجه ای گفتید . لطفا مراد خود را روشن بیان کنید .


RE: تقویت نقلی که شیخ طوسی از کافی میکند - سید محمد صادق رضوی - 8-اسفند-1396

(8-اسفند-1396, 07:50)مسعود عطار منش نوشته: فهم شما از فرق اول و دوم چیست که چنین نتیجه ای گفتید . لطفا مراد خود را روشن بیان کنید .

ببخشید متوجه نشدم
مفهوم فرق اول و دوم چه ارتباطی به خصوصیت سوم دارد؟
احتمالا مقصودتان اینست که چرا باید خصوصیت سوم همان خصوصیت اول باشد
پس عرض شود که در خصوصیت اول بیان شده که سند معنعن است و در خصوصیت سوم بیان شده که اتصال سند به قرائت است. و مشخص است که قرائت خود نوعی سند معنعن است.