مباحثه، تالار علمی فقاهت
حمل مطلق بر مقید در مستحبات - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=5)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=9)
+---- انجمن: فقه استاد شهیدی (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=14)
+---- موضوع: حمل مطلق بر مقید در مستحبات (/showthread.php?tid=1045)



حمل مطلق بر مقید در مستحبات - فقه جواهری - 2-اسفند-1396

مشهور می‌‌گویند حمل مطلق بر مقید مختص به واجبات است مثلا در مواجه با دو خطاب اعتق رقبة و اعتق رقبة مؤمنة حمل می‌‌کنیم مطلق را بر مقید اما در مستحبات مانند دو خطاب زر الحسین علیه السلام و ‌زر الحسین علیه السلام مغتسلا یا فی لیلة الجمعة حمل مطلق بر مقید نمی‌شود بلکه بر اختلاف مراتب فضیلت فضیلت حمل می‌‌شود
 آقای خوئی فرمودند که در مستحبات باید تفصیل بدهیم گاهی در خطاب مقید امر رفته روی مقید و گاهی امر رفته روی تقید مثلا یک وقت مولی می‌‌گوید زر الحسین علیه السلام که خطاب مطلق است و خطاب مقیدش این است: زر الحسین علیه السلام مغتسلا که امر در مقید، امر به حصه‌ای از زیارت حسین علیه السلام است در این اینجا فرمودند تعدد مطلوب است و ‌حمل بر اختلاف مراتب فضیلت می‌‌شود . اما گاهی امر در مقید تعلق گرفته است به تقید مانند‌ و لیکن زیارتک مع الغسل در اینجا ظهور دارد در ارشاد به شرطیت غسل برای زیارت ابی عبدالله علیه السلام که به نظر ماهم این تفصیل صحیح است
فقه 14/11/96


RE: حمل مطلق بر مقید در مستحبات - هادی - 4-اسفند-1396

به نظر می رسد در جاییکه کلام مطلق صادر شده و ظهور آن در استحباب مستقر شده است فرقی بین دو نحوه ذکر شده در مقید نیست و در هر دو مورد عرف تعدد مطلوب را برداشت میکند و اگر ظهور در استحباب را برداشت نکند تعدد نیز زیر سوال می رود و در اینصورت نیز فرقی بین دو نحوه نیست


RE: حمل مطلق بر مقید در مستحبات - فطرس - 4-اسفند-1396

اینکه ارشاد به شرطیت باشد عرف بین دو گونه تفاوت قائل می شود به این صورت که درست است مطلق بیان شده است اما تمامی جوانب امر در نظر گرفته نشده است از این رو با آمدن امر به تقیّد و ارشاد به شرطیت آن مطلق کامل می شود و باید حمل بر مقید شود.


RE: حمل مطلق بر مقید در مستحبات - هادی - 5-اسفند-1396

به نظر می رسد ملاک, فهم استحبابی بودن امر مطلق است و استحبابی بودن به عنوان قرینه عامی است که باعث می شود عرف مقید را به عنوان اختلاف مراتب نگاه کند


RE: حمل مطلق بر مقید در مستحبات - محمد 68 - 10-اسفند-1396

به نظر میرسد که عرف بعد از مستقر شدن اطلاق در استحباب فرقی بین این دو نحوه بیان نمیبیند و هر دو را بر تعدد مطلوب و اختلاف مراتب حمل میکند.

به عنوان مثال مدرسه به طلاب میگه: «تحویل تقریرات به مدرسه دارای امتیاز میباشد.» و بعد از مدتی که امتیاز داشتن تقریرات کاملا برای طلاب جا افتاد دیگه فرقی نمیکنه که بگن: «تحویل تقریرات تایپ شده به مدرسه دارای امتیاز میباشد.» یا اینکه بگن «تقریرات تحویل داده شده تایپ شده باشن»

اگر این گفته دوم مدرسه دال بر تعدد مطلوب باشه در هر دو نحوه بیان هست و اگر دال بر شرطیت باشه در هر دو نحوه بیان هست. که البته به نظر حقیر هر دو دال بر تعدد مطلوب هستن.