مباحثه، تالار علمی فقاهت
واکنش آیة الله العظمی بروجردی به ولایت فقیه در نماز جمعه - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=5)
+--- انجمن: مطالب علمی (فقهی) (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=27)
+--- موضوع: واکنش آیة الله العظمی بروجردی به ولایت فقیه در نماز جمعه (/showthread.php?tid=1056)



واکنش آیة الله العظمی بروجردی به ولایت فقیه در نماز جمعه - سید محمد صادق رضوی - 9-اسفند-1396

(از طریق مورد اطمینان نقل شده)
 زمانی که درس آیة الله العظمی بروجردی در نماز جمعه بود، در ضمن ادله ی عدم جواز فرازی مشهور از صحیفه ی سجادیه را قرائت نمودند که با این عبارت شروع می شود: اللهم ان هذا المقام لأصفیائک الخ. در این میان طلبه ای اشکال کرد: آقا چه اشکال دارد بگوییم در زمان غیبت این مقام به فقها تفویض شده است؟
آیة الله بروجردی به شدت عصبانی شده فرمودند: هر وقت امثله نوشتی این را هم در حاشیه آن بنویس!
(البته بعد از درس از آن طلبه دلجویی کردند.)


RE: واکنش آیة الله العظمی بروجردی به ولایت فقیه در نماز جمعه - حسین بن علی - 9-اسفند-1396

این واکنش به ولایت فقیه نیست چون ایشان قائل به ولایت فقیه هستند همانطور که در کتاب الصلاه از ایشان نقل شده است
بلکه در واقع ایشان نسبت به تفویض مقام ائمه به فقهاء بدون دلیل مخصوص واکنش نشان داده اند چون بعضی از فقها به نماز جمعه در زمان غیبت به اذن فقیه حکم کرده اند


RE: واکنش آیة الله العظمی بروجردی به ولایت فقیه در نماز جمعه - سید محمد صادق رضوی - 9-اسفند-1396

(9-اسفند-1396, 19:13)حسین بن علی نوشته: این واکنش به ولایت فقیه نیست

بنده هم در عنوان عرض کردم (ولایت فقیه در نماز جمعه)

(9-اسفند-1396, 19:13)حسین بن علی نوشته: بلکه در واقع ایشان نسبت به تفویض مقام ائمه به فقهاء بدون دلیل مخصوص واکنش نشان داده اند

شما می توانید بنده یا ناقلین دیگر را از جهت وثاقت مورد تردید قرار دهید.
اما نمی توانید آن چیزی را که نقل شده بدون هیچ قرینه ای بر معنای دیگر حمل کنید. اگر مراد چیز دیگری بود حتما ناقل ثقه ذکر می کرد.


RE: واکنش آیة الله العظمی بروجردی به ولایت فقیه در نماز جمعه - محمد 68 - 10-اسفند-1396

(9-اسفند-1396, 23:53)سید محمد صادق رضوی نوشته: شما می توانید بنده یا ناقلین دیگر را از جهت وثاقت مورد تردید قرار دهید.
اما نمی توانید آن چیزی را که نقل شده بدون هیچ قرینه ای بر معنای دیگر حمل کنید. اگر مراد چیز دیگری بود حتما ناقل ثقه ذکر می کرد.

این حملی که برادر بزرگوارمون کردن حملی با قرینه بود.
وقتی آیت الله بروجردی در کتاب الصلاه (طبق نقل دوستمون) قائل به ولایت فقیه شدن و در این جریان به شدت واکنش نشون دادن معلوم میشه که وجه این شدت واکنش این بوده که دلیل خاصی از طرف اون مستشکل ارائه نشده.

پس به نظر حمل مذکور حملی با قرینه هست.


RE: واکنش آیة الله العظمی بروجردی به ولایت فقیه در نماز جمعه - سید محمد صادق رضوی - 10-اسفند-1396

(10-اسفند-1396, 18:14)محمد 68 نوشته: وقتی آیت الله بروجردی در کتاب الصلاه (طبق نقل دوستمون) قائل به ولایت فقیه شدن

لطفا ضوابط علمی را فراموش نفرمایید.
طبق نقل دوستمون بدون مراجعه دقیق مفید فایده نیست!


RE: واکنش آیة الله العظمی بروجردی به ولایت فقیه در نماز جمعه - محمد 68 - 10-اسفند-1396

(10-اسفند-1396, 19:31)سید محمد صادق رضوی نوشته: لطفا ضوابط علمی را فراموش نفرمایید.
طبق نقل دوستمون بدون مراجعه دقیق مفید فایده نیست!

از این جهت درست میفرمایید ولی بنده در مقام بحث از این جهت نبودم تا به منبع مراجعه کنم، بلکه در مقام پاسخ به شما بودم که فرمودید کلام ایشون حمل بدون قرینه است.


RE: واکنش آیة الله العظمی بروجردی به ولایت فقیه در نماز جمعه - سید محمد صادق رضوی - 11-اسفند-1396

الان دیدم حجة الإسلام سید مجتبی بحرینی مضمون این حکایت را در کتاب ما سمعت ممن رأیت ص 132 نقل کرده است. (البته منبع بنده شفاهی بود)


RE: واکنش آیة الله العظمی بروجردی به ولایت فقیه در نماز جمعه - میرزا رضا نائینی - 7-ارديبهشت-1397

در تایید فرمایشی که بعضی از آقایون داشتند مستندا نقل میکنم که مرحوم بروجردی ولایت فقیه را فراتر از قضاوت بلکه تعبیرشان آن است که :  في جميع الأمور العامّة الاجتماعية التي لا تكون من وظائف الأفراد و لا يرضى الشارع أيضا بإهمالها   و حتی در تقریرات صلاه جمعه ایشان آمده است که:  و بالجملة كون الفقيه العادل منصوبا من قبل الأئمة عليهم السلام لمثل تلك الأمور العامّة المهمة التي يبتلى بها العامّة مما لا إشكال فيه إجمالا بعد ما بيناه، و لا نحتاج في إثباته إلى مقبولة ابن حنظلة، غاية الأمر كونها أيضا من الشواهد، فتدبّر. البدر الزاهر في صلاة الجمعة و المسافر؛ ص: 78

اما در عین حال ایشان قایل به نظریه ولایت فقیه مطلقه و توسعه ی مرحوم امام نیستند و مواردی از امور  را مخصوص شان امامت میدانند که از جمله آن اقامه نماز جمعه است 
تعبیر مقرر درس ایشان این است :
البدر الزاهر في صلاة الجمعة و المسافر؛ ص: 79
بقي الإشكال في أنّه هل يكون إقامة الجمعة أيضا من قبيل هذه الأمور المفوّضة إلى الفقيه قطعا أو لا؟
يمكن أن يقال: إن الأمور التي ترتبط بالإمام و تعدّ من وظائفه على صنفين:
صنف منها من وظائف الإمام إذا كان مبسوط اليد كحفظ الانتظامات الداخلية‌
البدر الزاهر في صلاة الجمعة و المسافر، ص: 80‌
و سدّ ثغور المملكة و الأمر بالجهاد و الدفاع و نحو ذلك، و صنف منها من وظائفه و لو لم يكن مبسوط اليد إذا أمكنه القيام به و لو بالتوكيل و الإرجاع إلى غيره، و ذلك كالأمور المهمة التي لا يرضى الشارع بإهمالها كيفما كان، كالتصرف في أموال اليتامى و المجانين و الغيّب، و كالقضاء بين الناس و نحو ذلك.
و الظاهر أنّ إقامة الجمعة من الصنف الأوّل، كما يستفاد من التعليل الوارد لها في رواية فضل بن شاذان السابقة، حيث قال: «فإن قال: فلم جعلت الخطبة؟ قيل:
لأنّ الجمعة مشهد عام فأراد أن يكون للأمير سبب إلى موعظتهم (إلى أن قالSmile و يخبرهم بما ورد عليهم من الآفاق».
و إذا ثبت كون إقامة الجمعة من وظائف الإمام عليه السلام إذا كان مبسوط اليد فقط أو شكّ في كونها من هذا القبيل أو من قبيل القسم الثاني لم يثبت للفقيه رخصة في إقامتها، إذ القدر المتيقن من أدلّة، ولايته من قبل الإمام عليه السلام في خصوص الصنف الثاني من وظائف الإمام أعني الأمور المهمة التي لا يرضى الشارع بإهمالها كيفما كان، فاستفادة الترخيص في إقامتها من أدلّة ولاية الفقيه مشكل.