مباحثه، تالار علمی فقاهت
استصحاب احکام صدر اسلام برای نسل های بعدی - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=20)
+---- انجمن: اصول استاد قائینی (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=24)
+---- موضوع: استصحاب احکام صدر اسلام برای نسل های بعدی (/showthread.php?tid=1072)



استصحاب احکام صدر اسلام برای نسل های بعدی - رضا یعقوبی - 16-اسفند-1396

استاد قائینی فرمودند: همان شبهه ای که در اجرای استصحاب احکام شرایع سابقه وجود دارد در استصحاب احکام صدر  اسلام برای خودمان نیز وجود دارد. لذا این بحث دارای ثمره است.
استاد شهیدی پور در درس خارج فقه 25 مهر  96  در استصحاب وجوب نماز جمعه، شبهه ای از مرحوم خویی نقل کردند که مصداق کلام استاد قائینی است. البته استاد شهیدی پور به این شبهه پاسخ داند:
 اشکال آقای خوئی این است که حکم وجوب نماز جمعه انحلالی است. موجودین زمان ائمه واجب تعیینی بود نماز جمعه بخوانند این متیقن سابق است، مشکوک لاحق که وجوب تعیینی نماز جمعه است بر معدومین در زمان حضور که ما هستیم. ابقاء حکم به قیاس شبیه است تا به استصحاب. حتی همان هایی که در زمان معصومین حاضر بودند بعد زمان غیبت امام را هم درک کردند باز هر نماز جمعه در هر هفته‌ای واجب مستقل است. نماز جمعه هفته قبل که امام معصوم حاضر بود واجب تعیینی بود چه ربطی دارد به نماز جمعه این هفته که امام غیبت کرده است و وقایع متعدد است.


RE: استصحاب احکام صدر اسلام برای خودمان - رضا یعقوبی - 16-اسفند-1396

البته استاد شهیدی پور به این شبهه این گونه پاسخ دادند که:
این اشکال را ما سعی کردیم در اصول بطور کلی جواب بدهیم که: جعل، عرفاً واحد است، قضیه، حقیقیه است؛ تجب الجمعة علی کل مکلف. مجعول انحلال دارد اما جعل عرفا واحد است، ‌قانون، ‌واحد است.
شبیه استصحاب حرمت وطی حائض که آقای خوئی آنجا هم اشکال کرد، گفت وطی حائض در حال نزول دم متیقن الحرمة است، ‌وطی حائض بعد از انقطاع دم و قبل از غسل فرد دیگری است و حرمت دیگری دارد، ‌استصحاب بقاء کلی حرمت این استصحاب قسم ثالث است؛ جاری نیست. ما جواب دادیم گفتیم عرفا جعل، واحد است، قانون، واحد است. عرف می‌گوید وطی این زن در حال حیض حرام بود شک داریم در بقاء‌ این حرمت بعد از انقطاع دم.
بله، ‌نسبت به وجوب حضور این اشکال آقای خوئی را قبول داریم: برای این‌که شاید متعلق وجوب حضور، وجوب الحضور فی صلاة جمعة عقدها الامام علیه السلام أو نائبه الخاص. که استصحاب بقاء این وجوب حضور، از متعلقش به متعلق دیگر سرایت نمی کند.


RE: استصحاب احکام صدر اسلام برای خودمان - مسعود عطار منش - 19-اسفند-1396

ایا مراد استاد از اشکال اخیر همان احتمال تعدد موضوع است که مانع استصحاب است ؟


RE: استصحاب احکام صدر اسلام برای خودمان - فطرس - 19-اسفند-1396

(19-اسفند-1396, 11:43)مسعود عطار منش نوشته: ایا مراد استاد از اشکال اخیر همان احتمال تعدد موضوع است که مانع استصحاب است ؟

ظاهرا مراد همان تعدد موضوع است