مباحثه، تالار علمی فقاهت
سؤال: ابای محکوم از تفسیر حاکم عرفاً - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=20)
+---- انجمن: اصول استاد شب‌زنده‌دار (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=22)
+---- موضوع: سؤال: ابای محکوم از تفسیر حاکم عرفاً (/showthread.php?tid=110)



ابای محکوم از تفسیر حاکم عرفاً - amirabas - 18-بهمن-1391

اگر مولایی به عبد خود بگوید : که دستورات من از طریق زید و بکر به تو منتقل می شود .
و بگوید : اگر در موردی نقل زید و بکر با هم اختلاف پیدا کردند ، تو مخیر هستی که به نقل هر کدام که خواستی عمل کنی (محکوم).
سپس در بیانی دیگر بگوید : مرادم از اختلاف نقل زید و بکر ، اختلافی است که جمع عرفی دارد نه اختلافاتی که جمع عرفی ندارند(حاکم).
حال سئوال این است که آیا عرفاً اینگونه حاکم و محکوم آوردن ، قبیح ، نامتعارف و خلاف روال محاورات می باشد یا خیر ؟
لطفا با بله و خیر در نظر سنجی بالا شرکت کنید . (سعی کنید با ذهن عرفی خود پاسخ دهید).


RE: ابای محکوم از تفسیر حاکم عرفاً - فخرالدین - 23-بهمن-1391

دقیقا مراد شما چیست ؟به عبارتی این مثال چه خصوصیتی دارد که شما سوال می کنید آیا چنین بیانی قبیح است یا خیر؟، از جهت اینکه وقتی جمع عرفی ممکن است عبد تکلیف خود را می داند و یا از جهت دیگر این مثال مورد تردید شما واقع شده؟


RE: ابای محکوم از تفسیر حاکم عرفاً - فقیه - 28-بهمن-1391

اگر جمع عرفی دارد قرینه نوعیه بر تقدم خاص بر عام هست
و دیگر نیازی به حکومت که قرینه شخصیه است نیست،‌
گرچه ممکن است بسبب عدم اعتماد بر نوع قرینه نوعیه
بسبب اختلافات ممکن جعل حکومت لغو نباشد.


RE: ابای محکوم از تفسیر حاکم عرفاً - amirabas - 28-بهمن-1391

(28-بهمن-1391, 12:37)فقیه نوشته: اگر جمع عرفی دارد قرینه نوعیه بر تقدم خاص بر عام هست
و دیگر نیازی به حکومت که قرینه شخصیه است نیست،‌
گرچه ممکن است بسبب عدم اعتماد بر نوع قرینه نوعیه
بسبب اختلافات ممکن جعل حکومت لغو نباشد.

مگر حکومت نیز نوعی جمع عرفی نیست؟ لطفا پاسخ خود به سئوال مطرح شده را واضح و روشن بدهید چون در مثال مورد بحث که ما عام و خاص نداریم .


RE: ابای محکوم از تفسیر حاکم عرفاً - فقیه - 28-بهمن-1391

(28-بهمن-1391, 19:00)amirabas نوشته:
(28-بهمن-1391, 12:37)فقیه نوشته: اگر جمع عرفی دارد قرینه نوعیه بر تقدم خاص بر عام هست
و دیگر نیازی به حکومت که قرینه شخصیه است نیست،‌
گرچه ممکن است بسبب عدم اعتماد بر نوع قرینه نوعیه
بسبب اختلافات ممکن جعل حکومت لغو نباشد.

مگر حکومت نیز نوعی جمع عرفی نیست؟ لطفا پاسخ خود به سئوال مطرح شده را واضح و روشن بدهید چون در مثال مورد بحث که ما عام و خاص نداریم .

فرق حکومت و تخصیص این است که حاکم قرینه شخصی
برای تصرف در محکوم است، ولی مخصص قرینه نوعی،
درسوال شما، چون جمع عرفی خودش قرینه نوعی است
سوال این است که در اینجا نیاز به اوردن قرینه شخصی
و حکومت نیست و چنین حکومتی لغو وقبیح است.
جوابش را هم دادم که خیر! فایده این جعل حکومت
در بعضی انواع جمعهای عرفی که ممکن است هر
کسی این ظهور قرینیت را نفهمد مشخص میشود،‌
عینا مثل جعل برائت شرعی با وجود برائت عقلی.