مباحثه، تالار علمی فقاهت
وثاقت سعد اسکاف - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش رجال (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=29)
+--- انجمن: بررسی راویان (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=31)
+--- موضوع: وثاقت سعد اسکاف (/showthread.php?tid=1104)



وثاقت سعد اسکاف - فقه جواهری - 19-فروردين-1397

 شیخ طوسی راجع به سعد اسکاف فرموده است که  صحیح الحدیث ولی مرحوم نجاشی دارد یعرف و ینکر. آقای خوئی می‌‌فرمایند که صحیح فی الحدیث یعنی شخص ثقه‌ای هست. یعرف حدیث و ینکر یعنی گاهی برخی از احادیثی که نقل کرده است احادیث شاذه و خلاف مبنای مشهور بین شیعه هست.
خود آقای خوئی در معجم رجال الحدیث در برخی موارد فرموده است که ضعیف فی الحدیث به معنای تضعیف نیست. ضعیف فی الحدیث اما ثقة فی نفسه. حالا چه جور شد ضعیف فی الحدیث دلیل بر تضعیف نیست، معنایش این است که حدیث‌هایی را نقل می‌‌کند که یا مرسل است و اعتبار ندارد یا متنش مشکل دارد اما صحیح فی الحدیث دلیل بر این است که این شخص ثقه است؟ ضعیف فی الحدیث کاری به وثاقت و عدم وثاقت شخص ندارد اما صحیح فی الحدیث کار دارد به وثاقت شخص؟
اشکال بعدی اینست که چه جور جمع می‌‌کنید بین صحیح فی الحدیث با یعرف حدیثه و ینکر؟ ‌یعرف حدیثه و ینکر یعنی ضعیف فی الحدیث چه طور با صحیح فی الحدیث جمع می کنید؟ عرف بین این‌ها تنافی می‌‌فهمد. و اتفاقا در یک جایی آقای خوئی فرموده که ضعیف فی الحدیث با توثیق دیگران تعارض می‌‌کند.
و لکن لقائل ان یقول که بعید نیست که وقتی عرف این دو کلام را بشنود تنافی و لو بدوا باشد بگوید جمع می‌‌کنیم بین این دو تعبیر و لو از دو نفر صادر شده است یکی از نجاشی است دیگری از شیخ به این بیان که یعرف حدیثه و ینکر یعنی برخی حدیث هایش منکر است. ( البته به مقدار متعارف که همه دارند حتی زراره هم برخی حدیث هایش منکر است. حدیث‌هایی نقل می‌‌کنند از زراره که دلیل بر جبر است. ینکر حدیثه نادرا که مهم نیست، ‌مهم این است که این شخص ینکر حدیثه اکثر من فرض نادر.) احادیث منکر بیش از حد متعارف دارد و لکن شیخ طوسی وقتی می‌‌گوید صحیح فی الحدیث پس مقصودش این است که خودش شخص دروغگویی نیست.
فقه 2/12/96