مباحثه، تالار علمی فقاهت
امکان تمسک به اطلاق هیئت در واجب مردد بین غیری و نفسی - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مباحثات دروس سطح (اصولی) (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=18)
+---- انجمن: کفایه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=33)
+---- موضوع: امکان تمسک به اطلاق هیئت در واجب مردد بین غیری و نفسی (/showthread.php?tid=1107)



امکان تمسک به اطلاق هیئت در واجب مردد بین غیری و نفسی - میرزا رضا نائینی - 21-فروردين-1397

 
در مواردی که واجب معلوم نیست غیری است یا نفسی مشهور به اطلاق الهیئة تمسک کرده اند
شیخ : موضوع له هیئت امری جزیی است و در ثانی متعلق الطلب به اعتبار تعلق مصلحت و مفسده خارج است و این دو قابلیت تقیید ندارند و امکان اطلاق در موارد مشکوک وجود ندارد
آخوند : اولا این مبنا را در موضوع له هیئت قبول نداریم
در ثانی البته اگر کسی بگوید امکان قید زدن اگر چه بعد از اطلاق وجود ندارد اما میتوان تصور کرد که از اول مقید و بالحمل الشایع ایجاد و انشاء شده باشد
 اما در جواب آخوند میفرماید : متعلق طلب هم طلب الحمل الشایع نیست چون سنخ انشا با خارج یکی نیست و نمیتواند انشا که علت طلب است از سنخ دیگر باشد و با قاعده سنخیت بین علت و معلول نمیسازد
و تنها میتواند طلب بالحمل الشایع علت برای انشا باشد
البته متعلق الطلب طلب الحمل الاولی و مفهوم بما هو مفهوم نیست بلکه ماهیت خارج دیده شده به قول آقا ضیا است
تبریزی : بر فرض هم که معنای جزئی باشد اما تقیید احوالی مانع ندارد و همان جزیی اگر تعلیق شود مانعی برای قید خوردن ندارد
 
آخوند : شاید اشتباه شیخ منشاش آن بوده که شیخ توهم کرده که مراد علما از این  که فرمودند موضوع له و متعلق هیئت طلب است این است که بالحمل الشایع مرادشان  بوده است
اصفهانی :  از آخوند سوال کردم  که چطور شما میگویید مشهور بالحمل الاولی گرفته اند در حالی که تصریحی وجود ندارد؟
جواب آخوند : به دلالت اقتضا مشخص میشود که مفهوم الطلب بوده چون آن ها بعد از این حرف از هیئت  اطلاق گرفته اند و تنها در این صورت که حمل اولی باشد اطلاق گیری صحیح است
اصفهانی : صرف اطلاق گیری دال بر این نیست که موضوع له طلب بحمل اولی باشد چون میتوانیم فرض کنیم که موضوع له بالحمل الشایع باشد اما  اطلاق را  از ماده  میگیرند نه ار هیئت  و با تعبیر اطلاق الامر معلوم نیست اطلاق کلامی باشد و ممکن است اطلاق مقامی باشد پس تعیین در اطلاق هیئت و کلامی بودن در کلمات قدما محرز نیست پس از عبارات  فرد طلب یا  حمل اولی بالتعیین  فهمیده نمیشود