مباحثه، تالار علمی فقاهت
نگاه جابر به صورت حضرت زهرا و تقریر معصوم - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=5)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=9)
+---- انجمن: فقه استاد شهیدی (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=14)
+---- موضوع: نگاه جابر به صورت حضرت زهرا و تقریر معصوم (/showthread.php?tid=1112)



نگاه جابر به صورت حضرت زهرا و تقریر معصوم - مومن - 23-فروردين-1397

یکی از ادله ای که بر جواز نگاه به صورت نامحرم به آن استدلال می شود روایتی است که جابر به همراه پیامبر وارد خانه حضرت زهرا سلام الله علیها شدند و جابر نگاه به صورت حضرت نمود و زردی صورت حضرت را مشاهده نمود
و از آنجا که رسول خدا و امام باقر که ناقل این روایت است نسبت به این کار جابر نهی نفرمودند این روایت دلیل بر جواز نگاه به صورت نامحرم خواهد بود
استاد شهیدی در این روایت چند مناقشه ذکر کردند
اولین سند این روایت به جهت عبید بن معاویه و عمر به شعر ضعیف است
ثانیا احتمال دارد رسول خدا متوجه نگاه جابر نشده بودند بنابراین تقریری از جانب ایشان نسبت به کار جابر وجود ندارد نقل امام باقر نیز دلالت بر جواز کار جابر ندارد چون در مقام بیان این امر نبودند
البته به نظرم اشکال دلالی به این روایت صحیح نیست و عرف از نقل این روایت تقریر امام را نسبت به کار جابر درک می کنند


RE: نگاه جابر به صورت حضرت زهرا و تقریر معصوم - سید محسن حائری - 23-فروردين-1397

نکته‌ی جالب توجه دیگر این است که با ورود جابر، حضرت زهرا سلام الله علیها صورت خود را مانند باقی اعضای بدن نپوشانده‌اند. همین خود شاهدی‌ست بر عدم اشکال نگاه به صورت


RE: نگاه جابر به صورت حضرت زهرا و تقریر معصوم - حسین بن علی - 24-فروردين-1397

استاد به تبع مشهور میگویند جواز نپوشاندن ملازمه با جواز نظر ندارد و لذا نگاه به بدن مرد حرام است ولی پوشاندن برای او لازم نیست


RE: نگاه جابر به صورت حضرت زهرا و تقریر معصوم - سید محسن حائری - 24-فروردين-1397

(24-فروردين-1397, 12:13)حسین بن علی نوشته: استاد به تبع مشهور میگویند جواز نپوشاندن ملازمه با جواز نظر ندارد و لذا نگاه به بدن مرد حرام است ولی پوشاندن برای او لازم نیست

به همین جهت حقیر از تعبیر «شاهد» استفاده کردم (نه «دلیل»).

اما گذشته از این، آیا اگر نگاه مرد نامحرم به صورت آن حضرت حرام بود، هر چند که پوشاندن صورت بر ایشان فی حد نفسه واجب نبوده باشد، آن حضرت جهت عدم تحقق حرام (ولو از باب نهی از منکر عملی)، صورت خود را پنهان نمی‌نمودند؟
به نظر می‌رسد عدم پوشاندن صورت از جانب آن حضرت، کاملا دلالت عرفی بر اشکال نداشتن نگاه شخص به صورت ایشان دارد.