مباحثه، تالار علمی فقاهت
مرحوم خویی:صحت حمل و صحت سلب علامت تبادر نیست - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=20)
+---- انجمن: اصول استاد گنجی (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=23)
+---- موضوع: مرحوم خویی:صحت حمل و صحت سلب علامت تبادر نیست (/showthread.php?tid=1133)



مرحوم خویی:صحت حمل و صحت سلب علامت تبادر نیست - خیشه - 3-ارديبهشت-1397

مرحوم خویی در بحث علامت حقیقت و مجاز وقتی به علامت دوم میرسند میفرمایند این علامت، اماریت برای حقیقت و مجاز نیست زیرا در حمل ما باید ابتدا موضوع و محمول را تصور کنیم تا بتوانیم حمل را انجام بدهیم و اگر موضوع و محمول را در ذهن احضار کردیم دیگر نیاز به حمل پی بردن به حقیقت و مجاز نیست چون موضوع و محمول تصور شده است.
جناب اقای گنجی در جواب فرمودند که ما گاهی اوقات با حمل میخواهیم حکایت از چیزی بکنیم و ان را حاکی قرار دهیم در اینجا نیاز به تصور موضوع و محمول و مشخص کردن انها داریم و گاهی اوقات ما عملیات حمل را برای اختبار و ازمایش انجام میدهیم و بررسی کنیم که ایا این حمل صحیح است یا نه؟ و در این حمل اختباری نیازی به مشخص کردن موضوع و محمول نیست؟
سوال: ایا فرق قارقی بین این دو حمل وجود دارد یا خیر؟


RE: مرحوم خویی:صحت حمل و صحت سلب علامت تبادر نیست - مسعود عطار منش - 25-آذر-1397

(3-ارديبهشت-1397, 08:39)90220 نوشته: مرحوم خویی در بحث علامت حقیقت و مجاز وقتی به علامت دوم میرسند میفرمایند این علامت، اماریت برای حقیقت و مجاز نیست زیرا در حمل ما باید ابتدا موضوع و محمول را تصور کنیم تا بتوانیم حمل را انجام بدهیم و اگر موضوع و محمول را در ذهن احضار کردیم دیگر نیاز به حمل پی بردن به حقیقت و مجاز نیست چون موضوع و محمول تصور شده است.
جناب اقای گنجی در جواب فرمودند که ما گاهی اوقات با حمل میخواهیم حکایت از چیزی بکنیم و ان را حاکی قرار دهیم در اینجا نیاز به تصور موضوع و محمول و مشخص کردن انها داریم و گاهی اوقات ما عملیات حمل را برای اختبار و ازمایش انجام میدهیم و بررسی کنیم که ایا این حمل صحیح است یا نه؟ و در این حمل اختباری نیازی به مشخص کردن موضوع و محمول نیست؟
سوال: ایا فرق قارقی بین این دو حمل وجود دارد یا خیر؟

آنچه به ذهن قاصر بنده می رسد اینست که اگر مراد از تصور ، التفات تفصیلی به مفهوم موضوع و محمول است در هیچیک از دو حمل مذکور چنین التفاتی لازم نیست و اگر مراد التفات اجمالی و ارتکازی است در هر دو نوع حمل لازم است بنابراین فرقی بین این دو نوع حمل نه در مرحلۀ التفات تفصیلی و نه در مرحلۀ التفات اجمالی نیست .
مع ذلک می توان اشکال مرحوم خوئی را این گونه پاسخ داد که ما در حمل مورد نظر التفات اجمالی به موضوع و محمول می کنیم و حمل را انجام می دهیم که در اینصورت اگر این حمل صحیح بود و سلبش صحیح نبود بلحاظ همان ارتکازی که داریم دیگر معنای حقیقی برای ما بصورت تفصیلی کشف میشود .