نکته علمی: نظر استاد شب زنده دار در مورد کتاب «فقه الرضا» - نسخه قابل چاپ +- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir) +-- انجمن: بخش فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=5) +--- انجمن: مباحثات دروس خارج فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=9) +---- انجمن: فقه استاد شبزندهدار (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=12) +---- موضوع: نکته علمی: نظر استاد شب زنده دار در مورد کتاب «فقه الرضا» (/showthread.php?tid=115) |
نظر استاد شب زنده دار در مورد کتاب «فقه الرضا» - 83068 - 25-بهمن-1391 استاد محترم، حاج آقای شب زنده دار معتقدند کتاب معروف به فقه الرضا که از قدیمی ترین کتب موجود در دست ماست، در واقع کتابی است که یکی از فقها نوشته است و در آن فتاوای خودش را آورده است و طبق شواهد، این کتاب به احتمال زیاد، همان «کتاب التکلیف» شلمغانی می باشد. کتاب التکلیف در زمان خودش رواج زیادی داشته و بعد از انحراف شلمغانی و طرد او از طرف امام زمان علیه السلام، مردم نسبت به عمل به این کتاب مردد شدند که تاییدی از حسین بن روح نسبت به کتاب آمده است. شاهد شاهد بر این که نویسنده این کتاب شلمغانی است این است که وی چند فتوای متفرد دارد از جمله فتاوای مربوط به کر و ... که این گونه متفردات در این کتاب موجود است. چرا فقه الرضا نامیده شده؟ علت اينکه اين کتاب به علي بن موسي الرضا علیه السلام منسوب شده اين است که مرسوم بوده در اول کتاب، اسم راوي کتاب را مينوشتند و راوي کتاب التکليف علي بن موسي بن بابويه بوده ولو ايشان علي بن حسين بن موسي بن بابويه ميباشد ولي چون جدشان اشهر بوده نسبت به جد داده اند و اينگونه اسناد مشهور بوده است و چون اول کتاب علي بن موسي نوشته شده است خيال کردهاند منظور امام رضا عليه السلام بوده است و معروف به فقه الرضا شده است. RE: نظر استاد شب زنده دار در مورد کتاب «فقه الرضا» - عابدی اردکانی - 12-اسفند-1391 یه سوال داشتم : نظرات شاذ شلمغانی از چه راهی به دست آمده است که وجدش در کتاب فقه الرضا تایید این است که این کتاب هم برای شلمغانی ست ؟ RE: نظر استاد شب زنده دار در مورد کتاب «فقه الرضا» - amirabas - 13-اسفند-1391 (12-اسفند-1391, 22:45)عابدی اردکانی نوشته: یه سوال داشتم : در کتب فقهی دیگر نقل شده است مثلا شهید اوّل در ذکری در بحث کرّ می فرمایند : «« و الشلمغاني: ما لا يتحرك جنباه بطرح حجر وسطه، و هو خلاف الإجماع »» ج1ص81 |