مباحثه، تالار علمی فقاهت
سؤال: جایگاه افعال مطلق در کفایه الاصول - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مباحثات دروس سطح (اصولی) (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=18)
+---- انجمن: کفایه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=33)
+---- موضوع: سؤال: جایگاه افعال مطلق در کفایه الاصول (/showthread.php?tid=1155)



جایگاه افعال مطلق در کفایه الاصول - 82036 - 26-مهر-1397

مرحوم آخوند بعد از عدم فایده داشتن تعریف مطلق، موارد مطلق را می شمارد. 
در نهایت نظرشان این است که اسم جنس و علم جنس و لام جنس بر طبیعت مهمله و نکره بر طبیعت به قید وحدت دلالت می نماید که با احراز مقدمات حکمت بر سریان دلالت دارد.

چرا اطلاق در افعال بررسی نمی شود. اطلاق اکرم ، بر افراد اکرام نمودن مسلم است لکن بحث نمی شود.


RE: جایگاه افعال مطلق در کفایه الاصول - 82036 - 26-مهر-1397

(26-مهر-1397, 15:11)82036 نوشته:  اسم جنس ... و لام جنس بر طبیعت مهمله ... دلالت می نماید ...

اضافه لام جنس به اسم جنس

الرجل خیر من المراة

دال بر طبیعت مهمله کدام است؟ اسم جنس یا لام جنس؟

لام مشترک معنوی یا برای مطلق عهد و تعریف است که مشهور قائل شده است.
و یا هم لام جنس، دال بر جنس و طبیعت مهمله می باشد.
اگر لام بنابر دیدگاه مرحوم آخوند برای تزیین باشد هیچ نقشی در جنس ندارد و دیگر لام جنس نیست بلکه باید اسم جنس دال بر طبیعت باشد. و لام جنس وجود ندارد.