مباحثه، تالار علمی فقاهت
جریان لا حرج در محرمات - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=5)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=9)
+---- انجمن: فقه استاد شهیدی (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=14)
+---- موضوع: جریان لا حرج در محرمات (/showthread.php?tid=1188)



جریان لا حرج در محرمات - مومن - 25-آذر-1397

استاد شهیدی فرمودند:
برخی از اعلام همانند آیه الله زنجانی قائلند که لا حرج در محرمات جاری نمیشود و ادله ای بر آن ذکر می کنند از جمله اینکهآیه شریفه« ما جعل علیکم فی الدین من حرج» فقط در مواردی صادق است که جعل بر ذمه مطرح باشد و در محرمات تکلیفی بر ذمه نیست بلکه حرمت جعل میشود
ولی این کلام صحیح نیست زیرا در روایتی در باب حج اینگونه آمده است: الرجل یرید اسباغ الوضوء فیسقط منه الشعر والشعرتان قال لاباس .. ما جعل علیکم فی الدین من حرج
بنابر این در این روایت آیه شریفه و قاعده لا حرج بر کندن مو که از محرمات در حال احرام است تطبیق شده است


RE: جریان لا حرج در محرمات - مسعود عطار منش - 25-آذر-1397

(25-آذر-1397, 00:28)مومن نوشته: استاد شهیدی فرمودند:
برخی از اعلام همانند آیه الله زنجانی قائلند که لا حرج در محرمات جاری نمیشود و ادله ای بر آن ذکر می کنند از جمله اینکهآیه شریفه« ما جعل علیکم فی الدین من حرج» فقط در مواردی صادق است که جعل بر ذمه مطرح باشد و در محرمات تکلیفی بر ذمه نیست بلکه حرمت جعل میشود
ولی این کلام صحیح نیست زیرا در روایتی در باب حج اینگونه آمده است: الرجل یرید اسباغ الوضوء فیسقط منه الشعر والشعرتان قال لاباس .. ما جعل علیکم فی الدین من حرج
بنابر این در این روایت آیه شریفه و قاعده لا حرج بر کندن مو که از محرمات در حال احرام است تطبیق شده است
بنده در تایید استاد شهیدی حفظه الله عرض میکنم علاوه بر مثال نقضی ایشان می توان به این نکته هم اشاره کرد که علی القاعده وجه استظهار حضرت آیت الله شبیری حفظه الله این است که جعل علی الذمه با تروک سازگار نیست و ظاهرش این است که یک امر وجودی یعنی افعال را بر عهده می گذارند نه امور عدمی ؛ اگر وجه استظهار این باشد در مورد حدیث رفع هم باید گفت رفع عن امتی تنها افعال را شامل میشود نه تروک را چون همانطور که جعل علی الذمه مربوط به وجودیات است رفع عن الذمه هم همین خواهد بود و این دو ، دو معنای مقابل اند  و حال آن که بالوجدان در حدیث رفع این حرفها نمی اید .