مباحثه، تالار علمی فقاهت
نقد به مرحوم آخوند در نسبت قرعه و استصحاب - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=20)
+---- انجمن: اصول استاد قائینی (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=24)
+---- موضوع: نقد به مرحوم آخوند در نسبت قرعه و استصحاب (/showthread.php?tid=1221)



نقد به مرحوم آخوند در نسبت قرعه و استصحاب - حسین بن علی - 10-دي-1397

مرحوم آخوند می فرمایند دلیل استصحاب اخص از قرعه است؛ زیرا استصحاب مختص به موارد تحقق علم به حالت سابقه است ولی قرعه اعم است
اما به ذهن می آید با توجه به اختصاص لبی قرعه به شبهات موضوعیه، نسبت قرعه و استصحاب عموم من وجه شود و این مقید لبی حد اقل محتمل الاتصال است و موجب می شود اعم بودن قرعه بر استصحاب احراز نشود.


RE: نقد به مرحوم آخوند در نسبت قرعه و استصحاب - مهدی خسروبیگی - 2-بهمن-1397

القرعه لکل امر مشکل این تعبیر عام است و استاد قائینی فرمودند باید مدلول استعمالی قرعه با استصحاب لحاظ شود که در اینصورت استصحاب اخص است


RE: نقد به مرحوم آخوند در نسبت قرعه و استصحاب - محمد 68 - 2-بهمن-1397

(2-بهمن-1397, 01:48)مهدی خسروبیگی نوشته: القرعه لکل امر مشکل این تعبیر عام است و استاد قائینی فرمودند باید مدلول استعمالی قرعه با استصحاب لحاظ شود که در اینصورت استصحاب اخص است

به نظر این پاسخ تمام نباشد، چون در بیان دوستمون عام بودن دلیل قرعه نفی نشده است، بلکه بیان ایشان اینه که این دلیل عام یک قرینه لبیه دارد که در حکم قرینه متصله است و همین قرینه، موجب می شود که عمومیت دلیل به گونه ای تخصیص بخورد و به یک حصه از آن عام اختصاص داشته باشد.