مباحثه، تالار علمی فقاهت
نکته علمی: ملاک در تشخیص موضوعات نظر دقیق عرفی است - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مطالب علمی (اصولی) (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=28)
+--- موضوع: نکته علمی: ملاک در تشخیص موضوعات نظر دقیق عرفی است (/showthread.php?tid=1228)



ملاک در تشخیص موضوعات نظر دقیق عرفی است - montazer7948 - 12-دي-1397

بسم الله الرحمن الرحیم
نظر بر سه قسم است :
نظر دقیق عقلی
نظر دقیق عرفی
نظر مسامحی عرفی
فرض کنید یک شخص مقداری حناء در دست خود قرار دهد، و بعد دست خود را بشوید لکن مقداری از ذرات ریز از آن در دست وی باقی بماند، در این صورت نفی بقاء حناء ممکن نیست مگر به نظر مسامحی عرفی، که عرف مسامحی در اجزاء صغیره وجود و عدم را یکسان می انگارد، لکن همین صورت به نظر دقیق عرفی حناء در دست باقی است و در صورتی که مانع باشد باید ازاله شود، در باقی موارد نیز همین طور است به طور مثال در آب کر اگر مقداری از کر کمتر باشد که به نظر دقیق عرفی کر نباشد لکن به نظر مسامحی عرفی کر باشد احکام کر نباید بار شود.
حال در مثال مذکور فرض کنیم شخص دست خود را به خوبی بشوید تا اجزاء صغیره نیز از بین برود، لکن رنگ حناء باقی بماند در این صورت می توان نفی کرد بقاء حناء در دست را حتی به نظر دقیق عرفی، لکن به نظر دقیق عقلی در این صورت نمی توان  نفی بقاء کرد  به این خاطر که رنگ عرض است و در جای خود ثابت شده است که انتقال عرض بدون معروض محال است و لذا وجود رنگ کاشف است از بقاء اجزاء بسیار کوچک از رنگ.
در موضوعات احکام شرعیه و جوانب آن ملاک نظر دقیق عرفی است نه نظر دقیق عقلی و نه نظر مسامحی عرفی.


RE: ملاک در تشخیص موضوعات نظر دقیق عرفی است - مسعود عطار منش - 18-دي-1397

فرمایش شما متین است و لکن گاهی عرف علیرغم این که مصداقیت یک مصداق را متوجه نمی شود در عین حال خودش می گوید اگر شخص ذکی و باهوش متوجه شد وظیفه دارد ؛ در مثال حنا و خون و ... بیان شما کاملا تطبیق میشود ولی مثلا در مورد عالمی که به دلیل کتوم بودنش از عرف مردم مخفی مانده ولی یک طلبه ذکی و باهوش با چند کلمه می فهمد این شخص از علمیت بالایی برخوردار است که به نظر می رسد اکرم العلماء در این گونه موارد اگر چه عرف هر چه دقت کند نمی تواند از علمیت عالم شدید الکتمان مطلع شود ولی در ارتکازش هست که اگر کسی متوجه شد باید اکرام کند و به نظر می رسد این ارتکاز را باید از تناسبات حکم و موضوع کشف کردد .