مباحثه، تالار علمی فقاهت
حمل عام یا مطلق بر فرد نادر - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=5)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=9)
+---- انجمن: فقه استاد شهیدی (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=14)
+---- موضوع: حمل عام یا مطلق بر فرد نادر (/showthread.php?tid=123)



حمل عام یا مطلق بر فرد نادر - سید علی - 29-بهمن-1391

به نام خدا
مشهور حمل عام بر فرد نادر یا مطلق بر فرد نادر را مستهجن میدانند فلذا از چنین جمعی در حین تعارض روایات ابا دارند، لکن آیت الله زنجانی بین عام و مطلق تفصیل میدهند و حمل مطلق بر فرد نادر را مستهجن نمیدانند بر خلاف حمل عام بر فرد نادر، چرا که حمل مطلق بر فرد نادر کاشف از مراد جدی و یا حتی مراد استعمالی متکلم میکند، استاد شهیدی توجیه را برای مطلق قبول ندارند بلکه تفصیل دیگری در ناحیه مطلقات میدهند و آن اینکه حمل اگر شیئی شرط برای متعلق حکم و یا متعلق متعلق باشد در این صورت اگر این شرط باعث حمل مطلق بر فرد نادر شود، استهجانی پیش نمیآید به همان بیان آیت الله زنجانی و لی اگر طبیعت مطلق در خطاب موضوع حکم باشد در این هنگام اگر موضوع را با خطاب منفصل حمل بر فرد نادر کنیم ، مستهجن است، نظر شما در مورد کلام آیت الله زنجانی و اشکال استاد چیست؟


RE: حمل عام یا مطلق بر فرد نادر - فقیه - 29-بهمن-1391

ما که در کلاسشان نبودیم شما باید مثال بزنید تا فکر کنیم ببینیم درست است یا خیر.


RE: حمل عام یا مطلق بر فرد نادر - سید علی - 29-بهمن-1391

مثال استاد را برایتان بیان میکنم، اگر مولی بگوید قلد المجتهد سپس با قید منفصل قبل از وقت حاجت بگوید مراد از مجتهد مطلق مجتهد نمیباشد بلکه مراد، مجتهد اعلم است این قید اگرچه حمل مجتهد بر فرد نادر را لازم دارد لکن این تقیید در ناحیهء متعلق تکلیف یا متعلق المتعلق است و این مستهجن نیست. و لی اگر مولی بگوید یجب علی الجتهد استنباط الاحکام سپس با قید منفصل بگوید مراد از مجتهد، مجتهد اعلم است در اینجا طبیعت در خطاب مطلق موضوع برای حکم میباشد و با تقیید به خطاب منفصل، حمل بر فرد نادر میشود و این مستهجن است و مثال دیگر یجب علی الحاج المبیت بمنی لیلة عرفة و به خطاب منفصل بگوید مراد از حاج امیر الحاج است.


RE: حمل عام یا مطلق بر فرد نادر - فقیه - 30-بهمن-1391

من که فرقی حس نمیکنم! البته شاید به این علت باشد که کلا قبح تخصیص اکثر را درک نکرده ام حتی در قضیه خارجیه و حتی با عنوانهای مختلف.


RE: حمل عام یا مطلق بر فرد نادر - سید محمود فریمانه - 22-اسفند-1391

جناب آقای فقیه اگر بیشتر در امثله مختلف تطبیق بفرمایید قبح واستهجان تخصیص اکثر واضح می شود، چون استاد امثله فراوانی زد، وچطور می فرمایید که در مثال یجب علی الحاج المبیت بمنا بعد بگوید مرادم از حاج امیر الحاج بوده است استهجان ندراد؟!!