مباحثه، تالار علمی فقاهت
نکته علمی: اولویت لزوم اجتیاط در اقل و اکثر ارتباطی نسبت به متباینین - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=20)
+---- انجمن: اصول استاد سیدمحمدجواد شبیری (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=25)
+---- موضوع: نکته علمی: اولویت لزوم اجتیاط در اقل و اکثر ارتباطی نسبت به متباینین (/showthread.php?tid=1231)



اولویت لزوم اجتیاط در اقل و اکثر ارتباطی نسبت به متباینین - مسعود عطار منش - 13-دي-1397

در علم اجمالی بین متباینین روایاتی خاصه ای داریم که دال بر لزوم احتیاط است مانند روایت انائین مشتبهین که حضرت علیه السلام فرمودند یهریقهما و یتیمم یا روایات تطهیر آن ناحیه از ثوب که نجاست در آن ناجیه واقع شده و ... .
مدعا این است که در اقل و اکثر ارتباطی اولویت عرفیه ای در احتیاط نسبت به این گونه موارد وجود دارد زیرا در متباینین علی رغم این که برای ادارک واقع می دانیم مؤونۀ زائده ای را متحمل میشویم بیش از مقدار خود واجب ؛ یعنی با این که یکی از انائین واجب الاجتناب است برای احرازش قطعا بیش از یک اناء را متحمل میشویم و با این حال شارع که می توانست ترخیص تخییری بدهد این کار را نکرد تا واقع احراز شود و لکن در اقل و اکثر ارتباطی این مؤونه زائده معلوم نیست بلکه محتمل است یعنی چون احتمال دارد واجب واقعی همان اکثر باشد اگر احتیاط کنیم و واقع را احراز کنیم علم نداریم بیش از همان مقدار واقع را متحمل شده باشیم لذا شارع به طریق اولی ترخیص نخواهد داد .
لازم به ذکر است که این تقریب تنها در جایی جریان دارد که یقین داریم اقل بر فرض وجوب اکثر هیچ مقدار از ملاک اکثر را استیفاء نمی کند .


RE: اولویت لزوم اجتیاط در اقل و اکثر ارتباطی نسبت به متباینین - محمود رفاهی فرد - 14-بهمن-1397

اگر محرز بود که موونه ی زائد در متباینین اکثر از موونه ی زائد در اقل و اکثر است،شاید وجهی برای اولویت بود، اما این که موونه ی زائد در متباینین معلوم است و در اقل و اکثر مشکوک است به نظر می رسد که اصلا مورد التفات عرف مخاطب به خطابات احتیاط در متباینین نیست تا منشا استظهار و یا فهمیده شدن از خطاب بشود تا حجیتی داشته باشد.