مباحثه، تالار علمی فقاهت
تفاوت جماعت در نماز جمعه با جماعت در سایر نماز ها - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=5)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=9)
+---- انجمن: فقه استاد گنجی (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=13)
+---- موضوع: تفاوت جماعت در نماز جمعه با جماعت در سایر نماز ها (/showthread.php?tid=1250)



تفاوت جماعت در نماز جمعه با جماعت در سایر نماز ها - سید رضا حسنی - 21-دي-1397

تفاوت جماعت در نماز جمعه با سایر جماعت ها
بحث طلبگی در مقام این است که فرق نماز جماعت در جمعه که مقوم است با سایر نماز های جماعت چیست؟
بطلان نماز در صورت بطلان جماعت در نماز  جمعه
گفته اند فرقش این است که اگر نماز امام باطل شد، مثلا معلوم شد که امام جمعه محدث بوده است گفته اند که نماز مامومین باطل است زیرا قوام صحت جمعه به جماعت است و جماعت هم به امام و ماموم است. اگر امام محدث بوده باشد اصل نماز باطل بوده است و شما به نماز باطل اقتدا کرده ای و نماز خودت هم باطل است زیرا شرط جماعت را ندارد. ولی در نماز غیر جمعه می گوییم نماز صحیح است زیرا جماعت باطل بوده است ولی اصل نماز باطل نبوده است.
لذا می گویند اگر در غیر جمعه رکوع اضافه کرده بود و بعد معلوم شد که امام جماعت وضو نداشته است برخی گفته اند که باطل است زیرا حدیث لاتعاد این جا را شامل نمی شود.گفته اند اثار جماعت برای جماعت صحیحه ی واقعی است. زیاده ی رکوع هنگامی مضر نیست که نماز جماعت صحیحه واقعی خوانده باشد، لذا اگر امام مشکلی داشت جماعت واقعی نخوانده است. خلاصه اینکه گفته اند جماعت در جمعه با جماعت در نماز های دیگر فرق می کند که اگر در جماعت دیگر رکوع اضافه شد، در جماعت باطل مبطل نماز است ولی در نماز جمعه همین که جماعت مختل شد نماز باطل می شود. برخی این فرق را در جماعت مقوم و جماعت غیر مقوم مطرح کرده اند لکن این فرق گذاری درست نیست:
مناقشه در فرق گذاری  مذکور
اولا: درست است که جماعت مقوم است و بدون جماعت این نماز به صورت جمعه منعقد نشده است لکن با حدیث لاتعاد می توان حکم به صحت آن کرد. لاتعاد الصلاه می گوید اعاده نکن نماز را حتی از جهت بطلان جماعت؛ این حدیث اطلاق دارد و اخلال های از جهت جماعت در جمعه را نیز شامل می شود. و چون در یک روز دو نماز واجب نیست می گوییم اعاده لازم نیست.
ثانیا: صاحب مدارک فرموده است روایاتی که می گوید ما نماز خواندیم و بعد معلوم شد امام محدث یا کافر یا فاسق بوده است، و حضرت در جواب حکم به عدم لزوم اعاده کرده اند، اطلاق دارد و شامل نماز جمعه نیز می شود. به مقتضای اطلاق این دسته از روایات می توان گفت که نماز جمعه صحیح است[1].
 بنابراین این فرق بین جماعت جمعه و جماعت های دیگر، فارق نیست.

به نظر شما چه فرق دیگری بین جماعت در نماز جمعه و جماعت در سایر نماز هها قابل تصویر است؟



[1] .مدارک الاحکام  فی شرح شرایع الاسلام ج۴ ص۴۳.