مباحثه، تالار علمی فقاهت
نقد کلام مشهور مبنی بر اصاله التعیین در دوران بین تخییر وتعیین در حجیت - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=20)
+---- انجمن: اصول استاد شهیدی (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=36)
+---- موضوع: نقد کلام مشهور مبنی بر اصاله التعیین در دوران بین تخییر وتعیین در حجیت (/showthread.php?tid=1252)



نقد کلام مشهور مبنی بر اصاله التعیین در دوران بین تخییر وتعیین در حجیت - سید رضا حسنی - 21-دي-1397

در دوران امر بین تعیین و تخییر درحجیت مشهور گفتند که ما تعیین قائلیم.
نقد مشهور
 ما گفتیم که این مطلب درست نیست. زیرا دو فرض می توان تصویر کرد:
1.     گاهی تکلیف واقعی منجز است یا به علم اجمالی کبیر، یا به علم اجمالی صغیر در خصوص همین واقعه؛ مثل علم اجمالی به اینکه یا بر مکلف قصر واجب است یا تمام؛ یا در معاملات که هر معامله ای مقرون به یک علم اجمالی است در موعد خودش؛ مثل نکاح به اذن پدر؛ یا صحیح است که یک اثر وجوبی دارد، یا  باطل است که یک اثر دیگری دارد. دراین جا بله مکلف حق ندارد که به فتوای غیر اورع عمل کند. حق ندارد به دلیل آخر غیر محتمل التعیین عمل کند  زیرا واقع منجز است و ما دنبال معذر می گردیم.
2.      اما در جایی که علم اجمالی نداشته باشیم، بحث در جایی است که خود این دلیلین می خواستند واقع را منجز کنند، در این جا می گوییم که هیچ لزومی ندارد که محتمل التعیین را عمل کند. می توانیم به راحتی قائل به اصل برائت شویم.