مباحثه، تالار علمی فقاهت
اشکال: عدم اعتبار شهادت کلینی وصدوق و ... به صحت روایت - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=5)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=9)
+---- انجمن: فقه استاد شهیدی (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=14)
+---- موضوع: اشکال: عدم اعتبار شهادت کلینی وصدوق و ... به صحت روایت (/showthread.php?tid=1257)



عدم اعتبار شهادت کلینی وصدوق و ... به صحت روایت - حسین بن علی - 23-دي-1397

استاد شهیدی درس خارج فقه تاریخ 1397/10/22 فرمودند:
 مرحوم نائینی فرموده اند تشکیک در روایات کافی دأب عجزه می باشد
استدلال به اینکه ابتدای کافی، مرحوم کلینی خطاب به شخصی می گوید «ای برادر تو از من خواستی کتابی بنویسم که مشتمل بر آثار صحیحه عن الصادقین علیهم السلام باشد» برخی گفته اند که کلینی در اینجا شهادت داده است که این کتاب مشتمل بر آثار صحیحه از صادقین علیهم السلام می باشد.صحیح نیست
زیرا: قصور مقتضی در این کلام است و معلوم نیست آثار صحیحه به نظر کلینی آثار صحیحه به نظر ما باشد و بارها عرض کرده ایم که اگر از أهل خبره سؤال کنید که «آیا فلانی أعلم است» در جواب بگوید «ایشان واجب التقلید یا جایز التقلید است» این کلام او فایده ندارد زیرا شاید نظر او در وجوب تقلید با نظر مشهور تفاوت داشته باشد و شاید فکر کند هر کسی بیشتر شهریه بدهد واجب التقلید است و ما این مطلب را قبول نداشته باشیم.

ولی وثاقت تفاوت دارد و أمر محسوسی است و ثقه به معنای «مورد اعتماد» می باشدو در هر شغلی به حسب همان شغل است مثلاً ثقه در روایت یعنی در روایت کردن دروغگو نیست و طبیب ثقه یعنی در طبّ مورد اعتماد است و مکانیک ثقه یعنی در مکانیک بودن مورد اعتماد است.