مباحثه، تالار علمی فقاهت
تفسیر صحیح از ماهیت اجتماع امر و نهی - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=20)
+---- انجمن: اصول استاد قائینی (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=24)
+---- موضوع: تفسیر صحیح از ماهیت اجتماع امر و نهی (/showthread.php?tid=1270)



تفسیر صحیح از ماهیت اجتماع امر و نهی - مهدی خسروبیگی - 28-دي-1397

استاد قائینی می فرمایند مراد از اجتماع امر و نهی اجتماع حرمت و وجوب نیست بلکه در حقیقت اجتماع جواز وحرمت است.بحث رخصت در تطبیق و نهی است. نهی از این فعل چون غصب است و جواز تطبیق صلاة بر این حصه  نه اینکه این حصه بعنوانه مأمور به باشد. لذا اگر این حصه منحصره شده بود از اجتماع خارج می شود و یا امر دارد و یا نهی دارد. اینکه می گویند اجتماع امر ونهی چون امر به جامع تعلق گرفته است و من تمکن از دیگری دارم یعنی نماز را در غیر از دار غصبی بخوانم. اطلاق امری که به نماز تعلق گرفته است این است که آن جامعی که امر به آن تعلق گرفته است در ضمن هر حصه ای مجاز است. لذا در حقیقت اجتماع امر و نهی نداریم بلکه اجتماع جواز تطبیق مأمور به بر حصه‌ی منهی عنه و نهی است. پس حقیقت اجتماع امر ونهی اجتماع جواز و حرمت است. جواز فعل مأمور به در ضمن حصه‌ی حرام. نه وجوب فعل مأمور به زیرا حصه که واجب نیست جامع واجب است نه خصوص آن حصه.



RE: تفسیر صحیح از ماهیت اجتماع امر و نهی - سید محسن حائری - 28-دي-1397

آیا مراد ایشان این است که «بحث در اجتماع امر و نهی اینگونه باید دنبال بشود»؟ یا «بحثی که علما بدان پرداخته‌اند مرادشان این‌گونه که توضیح داده شد بوده است»؟

با توجه به عبارات علما، بعید به نظر می‌رسد که مرادشان همین باشد که توضیح داده شد.
اگر حضرت استاد بزرگوار چنین ادعایی دارند، شایسته است که جهت اثبات مدعایشان، عبارات علما را مطرح نموده و تحلیل نمایند.


RE: تفسیر صحیح از ماهیت اجتماع امر و نهی - مهدی خسروبیگی - 28-دي-1397

سلام اخباری است و بحث عقلی هم هست که تفسیر صحیح اینگونه است و مراد علما هم همین است


RE: تفسیر صحیح از ماهیت اجتماع امر و نهی - سید محسن حائری - 29-دي-1397

علیکم السلام و رحمة الله.

در اثبات این که مراد علما همین است که ایشان می‌فرمایند، اکتفا به توضیحی که مطرح شد کافی نیست. قرائن متعددی در کلمات قوم، شاهد خلاف مدعایشان است.


RE: تفسیر صحیح از ماهیت اجتماع امر و نهی - مهدی خسروبیگی - 2-بهمن-1397

سلام برای خلاف مثال بزنید بحث عقلی است


RE: تفسیر صحیح از ماهیت اجتماع امر و نهی - سید محسن حائری - 2-بهمن-1397

همین که مکررا در عبارات علما بحث «دلالت نهی بر فساد» را عمیقا مرتبط با بحث «اجتماع امر و نهی» مطرح می‌نمایند، شاهد این نکته است که «نهی» در بحث «اجتماع امر و نهی» نزد آنها موضوعیت دارد.

این که بحث عقلی است چه ارتباطی دارد به این که مراد علما از بحث در «اجتماع امر و نهی» چه بحثی است؟
چه بسا علما به یک بحث عقلی عنوان «اجتماع امر و نهی» را بدهند و شخصی دیگر این عنوان را برای یک بحث عقلی دیگر به کار ببرد.


RE: تفسیر صحیح از ماهیت اجتماع امر و نهی - مهدی خسروبیگی - 8-بهمن-1397

اینکه گفتم بحث عقلی است مرادم این نبود که بحث اجتماع عقلی لست بلکه مرادم این بود که مراد از اجتماع این است عقلی است با همان بیانی که ذکر شد.بحث نهی بر فساد هم ربطی به اجتماع ندارد هر چند در این باب هم اشاره شده است


RE: تفسیر صحیح از ماهیت اجتماع امر و نهی - مسعود عطار منش - 13-بهمن-1397

سئوال : آیا بحث اجتماع امر و نهی در جایی که امر به تمام افراد منحل شود مثلا اکرم العلماء مطرح نیست؛ چون این جا دیگر جواز تطبیق نیست بلکه لزوم تطبیق است؟


RE: تفسیر صحیح از ماهیت اجتماع امر و نهی - مهدی خسروبیگی - 16-بهمن-1397

سلام نهی را هم مطرح کنید تا معلوم شود چگونه میخواهد از صغریات بحث اجتماع امر و نهی باشد


RE: تفسیر صحیح از ماهیت اجتماع امر و نهی - مسعود عطار منش - 14-اسفند-1397

(16-بهمن-1397, 00:19)مهدی خسروبیگی نوشته: سلام نهی را هم مطرح کنید تا معلوم شود چگونه میخواهد از صغریات بحث اجتماع امر و نهی باشد

اکرم العلماء امر است و لا تکرم الفساق نهی است که در عالم فاق احتماع می کنند . آیا این از موارد اجتماع بین امر و نهی نیست ؟