مباحثه، تالار علمی فقاهت
جعل حجیت برای فرد مردد - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=17)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج اصول (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=20)
+---- انجمن: اصول استاد قائینی (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=24)
+---- موضوع: جعل حجیت برای فرد مردد (/showthread.php?tid=1286)



جعل حجیت برای فرد مردد - مهدی خسروبیگی - 8-بهمن-1397

در مقتضای اصل اولی در متعارضین مرحوم آخوند فرمودند که نسبت به مدلول مطابقی اصل، تساقط است ولی مدلول  التزامی که نفی ثالث می کند حجت است. مرحوم اصفهانی در اشکال به مرحوم آخوند می فرماید که هم مدلول مطابقی و هم التزامی از حجیت ساقط است به دلیل اینکه اگر قرار باشد نفی ثالث شود طبق نظر آخوند باید با احدهمای مردد باشد و احدهمای مردد حقیقتی ندارد تا صفات حقیقی مانند علم و یا اعتباری مانند حجیت به آن تعلق بگیرد.
استاد قائینی حفظه الله می فرمایند ما نیز معترفیم که فرد مردد واقع و حقیقتی ندارد اما جعل حجیت برای فرد مردد محذوری ندارد. ادعای ما وفاقا با مرحوم آخوند در تعلیقه در واجب تخییری، این است که اولا برخی صفات حقیقی مثل علم به واقع مردد تعلق می‌گیرد و به همان بیان تعلق اعتبار به آن هم محذوری ندارد. خود مرحوم اصفهانی هم در بحث علم اجمالی در مواردی که معلوم به اجمال فرد مردد است، فرمودند علم به «جامعی که از بین اطراف خارج نیست» تعلق می‌گیرد پس ایشان خودشان هم در آنجا تعلق علم به فرد مردد را (با این تحلیل) تصویر کرده‌اند و همان تحلیل در این جا هم قابل تصویر است.  همین که شارع می‌تواند بگوید ممکن است واقعیتی در بین وجود داشته باشد برای اینکه بگوید احتیاط واجب است یا برای مکلف احتیاط ممکن باشد کافی است و این اثر تعلق حجیت به فرد مردد است.
 


RE: جعل حجیت برای فرد مردد - مسعود عطار منش - 13-بهمن-1397

(8-بهمن-1397, 18:58)مهدی خسروبیگی نوشته: استاد قائینی حفظه الله می فرمایند ما نیز معترفیم که فرد مردد واقع و حقیقتی ندارد اما جعل حجیت برای فرد مردد محذوری ندارد.

اگر مراد از حقیقت نداشتن فرد مردد این است که مثلا عنوان احدهما که یک عنوان تردیدی است هیچ محکی ای ندارد کلام صحیحی نیست زیرا معنای فرد مردد در امثال علم اجمالی یا متعارضین این است که فردی است که در خارج متعین و دارای حقیقت است ولی در ناحیۀ علم ما تردید وجود دارد یعنی انکشاف ناقص است نه این که مکشوفی در واقع وجود نداشته باشد .
و من هنا یظهر کسانی که به تحقق فرد مردد اشکال می کنند به این که وصف ردید در خارج معنا ندارد و خارج ظرف تعینات است در واقع مراد از احدهما فرد مردد را درست تصویر نکرده اند .