مباحثه، تالار علمی فقاهت
قول به مجوزیت مطلق عذر عرفی برای ترک حضور در نماز جمعه - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=5)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=9)
+---- انجمن: فقه استاد گنجی (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=13)
+---- موضوع: قول به مجوزیت مطلق عذر عرفی برای ترک حضور در نماز جمعه (/showthread.php?tid=1293)



قول به مجوزیت مطلق عذر عرفی برای ترک حضور در نماز جمعه - سید رضا حسنی - 11-بهمن-1397

در روایات نماز جمعه استثنائاتی از وجوب ذکر شده است . سوال این است که ایا می توان از موارد مذکور در روایات تعدی کرد یا خیر؟
کلام شیخ طوسی: مجوز بودن مطلق عذر برای ترک جمعه
 لزومی ندارد که ما بر ظاهر این روایات اقتصار کنیم. برخی روایات 5 استثناء و برخی 9 استثناء ذکر کرده اند.  و می توان از آن به هر جایی که یک عذر مقبول عندالعقلاء دارد تعدی کرد.
مختار استاد: قبول کلام شیخ
به نظر ما کلام شیخ مقبول است. ما که وجوب تعیینی نماز جمعه را قبول نکردیم ولی اگر گفتیم واجب تعیینی است؛ می گوییم نماز جمعه از واجبات تعیینی می باشد که وجوب آن به اندک عذری ساقط می شود. آنچه ملاک است، عذر عقلایی است. این مسئله یک مشکله ای را حل می کند و آن اینکه چطور پیامبر اکرم تا دو فرسخ را دعوت می کند که بیایید، چطور جا می شود که بیایند؟ جواب این است که هر عذر عقلایی برای نیامدن به نماز جمعه کافی است
شواهد رفع وجوب مع العذر
1. استثنائات زیادی که در روایات وارد شده است مصداق هستند برای اینکه در جایی که عذری ندارد نماز جمعه بر او واجب است.
2. اختلاف تعداد استثناء ها در روایات دلیل بر این است که آنچه ملاک است عذر عرفی است
3. روایاتی که در باب باران آمدن آمده بود که اگر باران بیاید، نماز جمعه واجب نیست می توان الغاء خصوصیت به هر عذری کرد.