مباحثه، تالار علمی فقاهت
نکته علمی: ابطان سند محوری محض - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=5)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=9)
+---- انجمن: فقه استاد مفیدی (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=56)
+---- موضوع: نکته علمی: ابطان سند محوری محض (/showthread.php?tid=1298)



ابطان سند محوری محض - محمد 68 - 12-بهمن-1397

استاد در تاریخ 11 مهر سال 97 فرمودند:

اصل عقلایی بر این است که سند را محور اصلی قرار نمی دهند و به صرف مخدوش بودن سند، کل کلام را کنار نمی گذارند.

یکی از شواهدی که این اصل عقلایی را تأیید می کند روایتی است که در آن چنین وارده شده است: «سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع- عَنِ اخْتِلَافِ الْحَدِیثِ یَرْوِیهِ مَنْ نَثِقُ بِهِ وَ مِنْهُمْ مَنْ لَا نَثِقُ بِهِ قَالَ إِذَا وَرَدَ عَلَیْکُمْ حَدِیثٌ فَوَجَدْتُمْ لَهُ شَاهِداً مِنْ کِتَابِ اللَّهِ أَوْ مِنْ قَوْلِ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ إِلَّا فَالَّذِی جَاءَکُمْ بِهِ أَوْلَى بِهِ»
 
در این روایت راوی سؤال می‌کند که اگر دو راوی با هم اختلاف داشتند و یکی موثوق به بود و دیگری خیر، به کدام عمل کنیم؟ اگر مشی سندمحوری مورد لحاظ قرار گیرد باید بگویند اصلا این دو تعارضی ندارند، آن روایتی را که غیر ثقه نقل کرده است کنار بگذار؛ ولی می‌بینیم که حضرت چنین پاسخی را مطرح نمی‌کنند بلکه ما را به مفاد روایت رهنمون می‌کنند. پس حضرت هم این اصل عقلایی را تأیید می‌کنند.


RE: ابطان سند محوری محض - سید محسن حائری - 12-بهمن-1397

معنای «فَالَّذِی جَاءَکُمْ بِهِ أَوْلَى بِهِ» چیست؟


RE: ابطان سند محوری محض - مومن - 14-بهمن-1397

ظاهرا معنایش این است که روایت فقط به درد راوی می خورد و حجیت برای ما ندارد


RE: ابطال سند محوری محض - محمد 68 - 14-بهمن-1397

(12-بهمن-1397, 17:48)سید محسن حائری نوشته: معنای «فَالَّذِی جَاءَکُمْ بِهِ أَوْلَى بِهِ» چیست؟

سلام
آیا این سؤال اشاره به اشکالی در ذهن شما دارد یا اینکه صرفا استفهام است؟
اگر اشکال است مقداری توضیح بفرمایید.


RE: ابطان سند محوری محض - سید محسن حائری - 15-بهمن-1397

استفهام است.
دلالت حدیث برای حقیر روشن نیست، لذا ردا و اثباتا نمی‌توانم نظری بدهم. چه بسا با روشن شدن دلالت حدیث، اشکالی به نظر برسد.


RE: ابطان سند محوری محض - آیت الله فرزام - 15-بهمن-1397

سلام و درود
سند این روایت کجا هست؟