مباحثه، تالار علمی فقاهت
جلسه ی 23 ، تأمل دوم در کلام شهید صدر - نسخه قابل چاپ

+- مباحثه، تالار علمی فقاهت (http://mobahathah.ir)
+-- انجمن: بخش فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=5)
+--- انجمن: مباحثات دروس خارج فقه (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=9)
+---- انجمن: فقه استاد شب‌زنده‌دار (http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=12)
+---- موضوع: جلسه ی 23 ، تأمل دوم در کلام شهید صدر (/showthread.php?tid=13)



جلسه ی 23 ، تأمل دوم در کلام شهید صدر - amirabas - 7-آبان-1391

در مباحثه ی این تأمل ابتدا نفهمیدم که تأمل دوم استاد در کجای کلام شهید است امّا بعدا اینگونه برایم حلّ شد : 2.تطبیق بر مقام : نقطه ی دوم تأمل در کلام شهید صدر این است که از کلام ایشان برداشت می شود (1) که احتمال دارد مرحوم کلینی یا محمد بن یحیی ( و بنا بر احتمال بعید ، احمد بن محمد بن خالد) با اینکه ((خمر)) به آنها رسیده بوده امّا آن را نقل نکرده اند و عدم نقل این زیاده هم چون در معنای آنچه نقل کرده اند ، تغییری ایجاد نمی کند ، منافاتی با وثاقت آنها ندارد . در حالی که این احتمال بسیار بعید است زیرا سند روایت از امام تا احمد بن محمد در تهذیب و کافی مشترک است(2)بنا بر این منقِّص یا مرحوم کلینی است یا محمد بن یحیی چرا که اگر راویان پیشین تنقیص کرده بودند زیاده به دست شیخ هم نباید می رسید . لب اشکال ما این است که ما یک بیان و تحلیل عقلایی برای اینکه تنقیص از سوی مرحوم کلینی یا محمد بن یحیی را توجیه کند ، نیافتیم و همین امر احتمال تنقیص از سوی این دو بزرگوار را بسیار بعید می نماید .
ضمیمه ی 1: . از اینکه شهید می فرمایند که : لیس کذلک فی المقام .... یعنی زیاده تغییری در معنی ایجاد نمی کند ، می توان فهمید که پس از دید شهید صدر احتمال عدم نقل و تنقیص از سوی کلینی یا.... در مقام وجود دارد و به همین علت است که نمی توان از آن شهادت بر عدم زیاده را انتزاع کرد.
ضمیمه ی 2: سند تهذیب : أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ عَنْ يُونُسَ بْنِ يَعْقُوبَ عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ....... (تهذیب ج9ص122) . سند کافی : مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ عَنْ يُونُسَ بْنِ يَعْقُوبَ عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع... . (کافی اسلامیه ج6ص421)